“Places with a bleeding wound”: Fernando Valverde’s internal geographies

Authors

  • Laura Scarano CONICET UNIVERSIDAD NACIONAL DE MAR DEL PLATA ARGENTINA

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.11.11218

Keywords:

Fernando Valverde, spatial turn, internal geography, poetry of uncertainty.

Abstract

In 2006 Fernando Valverde (Granada, 1980) published the volume Poesía (1997-2017), where he collected his complete poetry until that date: Viento favorable (1997-2002), Razones para huir de una ciudad con frío (2004), Los ojos del pelícano (2010) and La insistencia del daño (2014). We analyse here the establishment of a peculiar poetic cartography, which plays a crucial role: it connects territories and cultures through the same existential matrix, shaping an internal geography based on the subjective appropriation of city and nature. This conversion of the “place” into a “practiced space” (Micheal De Certeau) is realized here though two devices: the map and the travel. Valverde initiates his poetry with the metaphor of “walking”: the present appropriation of the natural space, but above all the urban space, is achieved by an authorial voice who selects and builds his itinerary in the confluence of the historic experience, both public and private. Space and subject are, thus, the two coordinates we will deal with, considering them as two sides of the same coin, conceiving them as categories with a cultural and epistemological thickness, which consolidates the ancestral concept of homo viator, within an urban globalized imaginary, closest to something that has already become a phenomenon of our age: “the spatial turn”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Scarano, CONICET UNIVERSIDAD NACIONAL DE MAR DEL PLATA ARGENTINA

LAURA SCARANO es Doctora en Letras (UBA, Argentina) y Master of Arts (OSU, USA), Profesora Titular en la Universidad Nacional de Mar del Plata e Investigadora Principal del CONICET, Directora del grupo Semiótica del Discurso del Área de Literatura Española del Celehis. Fue Directora del Depto. de Letras y del Doctorado en Letras, Vice-coordinadora de la Maestría en Letras Hispánicas, Secretaria de Investigación y Posgrado y Presidenta de la Asociación Argentina de Hispanistas. Ha publicado diecinueve libros, de autoría propia o como compiladora, en Argentina, España y Francia. Tiene más de cien trabajos, entre artículos, capítulos y actas de congresos. Ha dictado conferencias en Europa, Estados Unidos y Latinoamérica. Se destacan sus aportes en cuestiones de semiótica social y teoría literaria, además de dedicarse especialmente a la crítica de poesía española contemporánea.

References

Boccanera, Jorge. “Entre el furor y la nostalgia”. Reseña de Los ojos del pelícano. Cuadernos Hispanoamericanos 721-722 (julio-agosto 2010): 193-197.


Bonnet, Piedad. Reseña a La insistencia del daño. Círculo de poesía 4 (2014).


Calderón, Alí  y otros  (2011). “Defensa de la poesía”, en Poesía ante la incertidumbre. Antología de nuevos poetas en español. Madrid: Visor.


Calderón, Alí  y otros “Poesía ante la incertidumbre. Un viaje a la esencia”. Los Torreones. Revista de poesía 1 (2012): 98-102.


Burke, Peter (ed.) (1996). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza.


De Certeau, Michel ([1980] 1996). La invención de lo cotidiano: Artes de hacer. México: Iberoamericana.


Espinosa, Santiago (2016). “Una aventura transatlántica. Poetas y poesía ante la incertidumbre”.  Sánchez García, Remedios y otros, Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Barcelona: Akal: 315-328.


García Prados, Nieves (2016). “La realidad social en la lírica contemporánea: el grupo ‘poesía ante la incertidumbre’, la crónica periodística y la educación literaria”. Tesis doctoral, Universidad de Almería.


Gorelik, Adrián (2002), “Ciudad”. Altamirano, Carlos (ed.). Términos críticos de sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós: 12-21.


Handal, Nathalie. Reseña a La insistencia del daño. Círculo de poesía 4 (2014).


Jaramillo, Darío. Reseña a Los ojos del pelícano. (2012).


Lotman, Yuri (1996). Semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Valencia: Frónesis.


Martínez, José Enrique. “Un puente entre dos orillas”. Reseña de Poesía (1997-2017) de Fernando Valverde (19/03/2017).


Martínez Pérsico,  Marisa. “Del poeta y el asombro. La «lírica de las ruinas» de Fernando Valverde”.  Los diablos azules 89  (15 de diciembre de 2017).


Morales Lomas, Francisco. “La poesía de Fernando Valverde (1997-2017)”. Poéticas, año II, 6 (2017): 127-135.


Sánchez García, Remedios (2015). “El canon abierto”. Geist, Anthony y Sánchez García, R. (eds.). El canon abierto. Última poesía en español (1970-1985). Madrid: Visor: 9-95.  


Sánchez García, Remedios (coord.) (2016). Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Barcelona: Akal.


Sarriá, José. “Fernando Valverde, la insistencia del daño”. Entre Ríos 24-25 (otoño-invierno 2015): 23-27.


Scarano, Laura. “Ciudades escritas (palabras cómplices)”. Revista del CELEHIS, año 8, 10 (1999): 207-233.


Scarano, Laura (2004)."Las palabras preguntan por su casa". La poesía de Luis García Montero. Madrid: Visor.


Scarano, Laura (2016). “Fragmentos de incertidumbre: Sobre el (des)concierto de las antologías poéticas” en Sánchez García, Remedios y otros (eds), Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Barcelona: Akal: 267-277.


Scarano, Laura. “Variaciones sobre el autorretrato en la poesía última”. Versants 64: 3 (2017): 13-23. 


Sgriscia, Alessio. “Una poetica d’autore. Traduzione e commento di tre poesie tratte da «Gli occhi del pellicano» e «Ragioni per fuggire da una fredda città» di Fernando Valverde”. Cuadernos del Hipogrifo. 5 (2016): 1-14.


Valverde, Fernando. “La casa del joven Francisco Ayala”. El País (2016).


Valverde, Fernando (ed.). “Sobre Sarajevo de Izet Sarajlic”. Círculo de poesía (2013): http://circulodepoesia.com/2013/02/izet-sarajlic-poeta-bosnio-en-valparaiso-ediciones.


Valverde, Fernando (2016). Poesía (1997-2017). Madrid: Visor.


Valverde, Fernando. Entrevista “La poesía es patrimonio de todos, no es un lenguaje cerrado de intelectuales”. Ideal (2017).


Valverde, Fernando. Sitio del autor.

Published

2018-07-28

How to Cite

Scarano, L. (2018). “Places with a bleeding wound”: Fernando Valverde’s internal geographies. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (11), 289–310. https://doi.org/10.7203/KAM.11.11218
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    825
  • Artículo (Español)
    626

Issue

Section

Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.