“Places with a bleeding wound”: Fernando Valverde’s internal geographies
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.11.11218Keywords:
Fernando Valverde, spatial turn, internal geography, poetry of uncertainty.Abstract
In 2006 Fernando Valverde (Granada, 1980) published the volume Poesía (1997-2017), where he collected his complete poetry until that date: Viento favorable (1997-2002), Razones para huir de una ciudad con frío (2004), Los ojos del pelícano (2010) and La insistencia del daño (2014). We analyse here the establishment of a peculiar poetic cartography, which plays a crucial role: it connects territories and cultures through the same existential matrix, shaping an internal geography based on the subjective appropriation of city and nature. This conversion of the “place” into a “practiced space” (Micheal De Certeau) is realized here though two devices: the map and the travel. Valverde initiates his poetry with the metaphor of “walking”: the present appropriation of the natural space, but above all the urban space, is achieved by an authorial voice who selects and builds his itinerary in the confluence of the historic experience, both public and private. Space and subject are, thus, the two coordinates we will deal with, considering them as two sides of the same coin, conceiving them as categories with a cultural and epistemological thickness, which consolidates the ancestral concept of homo viator, within an urban globalized imaginary, closest to something that has already become a phenomenon of our age: “the spatial turn”.
Downloads
References
Boccanera, Jorge. “Entre el furor y la nostalgia”. Reseña de Los ojos del pelícano. Cuadernos Hispanoamericanos 721-722 (julio-agosto 2010): 193-197.
Bonnet, Piedad. Reseña a La insistencia del daño. Círculo de poesía 4 (2014).
Calderón, Alí y otros (2011). “Defensa de la poesía”, en Poesía ante la incertidumbre. Antología de nuevos poetas en español. Madrid: Visor.
Calderón, Alí y otros “Poesía ante la incertidumbre. Un viaje a la esencia”. Los Torreones. Revista de poesía 1 (2012): 98-102.
Burke, Peter (ed.) (1996). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza.
De Certeau, Michel ([1980] 1996). La invención de lo cotidiano: Artes de hacer. México: Iberoamericana.
Espinosa, Santiago (2016). “Una aventura transatlántica. Poetas y poesía ante la incertidumbre”. Sánchez García, Remedios y otros, Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Barcelona: Akal: 315-328.
García Prados, Nieves (2016). “La realidad social en la lírica contemporánea: el grupo ‘poesía ante la incertidumbre’, la crónica periodística y la educación literaria”. Tesis doctoral, Universidad de Almería.
Gorelik, Adrián (2002), “Ciudad”. Altamirano, Carlos (ed.). Términos críticos de sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós: 12-21.
Handal, Nathalie. Reseña a La insistencia del daño. Círculo de poesía 4 (2014).
Jaramillo, Darío. Reseña a Los ojos del pelícano. (2012).
Lotman, Yuri (1996). Semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Valencia: Frónesis.
Martínez, José Enrique. “Un puente entre dos orillas”. Reseña de Poesía (1997-2017) de Fernando Valverde (19/03/2017).
Martínez Pérsico, Marisa. “Del poeta y el asombro. La «lírica de las ruinas» de Fernando Valverde”. Los diablos azules 89 (15 de diciembre de 2017).
Morales Lomas, Francisco. “La poesía de Fernando Valverde (1997-2017)”. Poéticas, año II, 6 (2017): 127-135.
Sánchez García, Remedios (2015). “El canon abierto”. Geist, Anthony y Sánchez García, R. (eds.). El canon abierto. Última poesía en español (1970-1985). Madrid: Visor: 9-95.
Sánchez García, Remedios (coord.) (2016). Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Barcelona: Akal.
Sarriá, José. “Fernando Valverde, la insistencia del daño”. Entre Ríos 24-25 (otoño-invierno 2015): 23-27.
Scarano, Laura. “Ciudades escritas (palabras cómplices)”. Revista del CELEHIS, año 8, 10 (1999): 207-233.
Scarano, Laura (2004)."Las palabras preguntan por su casa". La poesía de Luis García Montero. Madrid: Visor.
Scarano, Laura (2016). “Fragmentos de incertidumbre: Sobre el (des)concierto de las antologías poéticas” en Sánchez García, Remedios y otros (eds), Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Barcelona: Akal: 267-277.
Scarano, Laura. “Variaciones sobre el autorretrato en la poesía última”. Versants 64: 3 (2017): 13-23.
Sgriscia, Alessio. “Una poetica d’autore. Traduzione e commento di tre poesie tratte da «Gli occhi del pellicano» e «Ragioni per fuggire da una fredda città» di Fernando Valverde”. Cuadernos del Hipogrifo. 5 (2016): 1-14.
Valverde, Fernando. “La casa del joven Francisco Ayala”. El País (2016).
Valverde, Fernando (ed.). “Sobre Sarajevo de Izet Sarajlic”. Círculo de poesía (2013): http://circulodepoesia.com/2013/02/izet-sarajlic-poeta-bosnio-en-valparaiso-ediciones.
Valverde, Fernando (2016). Poesía (1997-2017). Madrid: Visor.
Valverde, Fernando. Entrevista “La poesía es patrimonio de todos, no es un lenguaje cerrado de intelectuales”. Ideal (2017).
Valverde, Fernando. Sitio del autor.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract825
-
Artículo (Español)626
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.