Ús de recursos digitals per a l'Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres: proposta per a l'enriquiment d'un curs de Biologia i Geologia mitjançant TIC
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.22.14112Paraules clau:
Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE), aprendizaje de lenguas, diseño de materiales, enriquecimiento digitalResum
Hui dia s'utilitza una gran varietat d'eines digitals per a donar suport a l'ensenyament i l'aprenentatge de llengües. Els seus potencials efectes positius en el procés d'aprenentatge poden ser particularment útils per a abordar els reptes que sorgeixen en enfocaments com l'Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres (AICLE), on s'espera que els estudiants aconseguisquen dominar no solament el contingut de l'assignatura, sinó també la llengua estrangera que s'utilitza com a mitjà de comunicació. Aquest article té com a objectiu oferir una proposta d'enriquiment digital de cursos AICLE, la qual ha sigut implementada en una assignatura de Biologia i Geologia en anglés impartida en un institut d'Educació Secundària espanyol. Es va utilitzar una entrevista semi-estructurada a la professora per a analitzar les necessitats d'aquell context educatiu concret. Els resultats obtinguts, juntament amb la literatura actual sobre AICLE, van ser considerats com a punt de partida en la selecció adequada de plataformes i eines digitals per a crear i curar els recursos complementaris des d'un enfocament basat en principis. Aquest procés d'enriquiment digital es presenta com una pràctica que podria aplicar-se a diferents cursos AICLE per a adaptar-los a les necessitats específiques de cada context.
Descàrregues
Referències
Allueva, P. (2007). Habilidades del Pensamiento. In M. Liesa, P. Allueva, & M. Puyuelo (Eds.), Educación y acceso a la vida adulta de personas con Discapacidad (pp. 133-149). Barbastro: Fundación “Ramón J. Sender”.
Alonso, E., Grisaleña, J., & Campo, A. (2008). Plurilingual education in secondary schools: Analysis of results. International CLIL Research Journal, 1(1), 36-49.
Anderson, L. W. (Ed.), Krathwohl, D. R. (Ed.), Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., & Wittrock, M. C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
Ball, P. (2018). Innovations and Challenges in CLIL Materials Design. Theory Into Practice, 57(3), 222-231. https://doi.org/10.1080/00405841.2018.1484036
Ball, P., Kelly, K., & Clegg, J. (2015). Putting CLIL into Practice. Oxford: Oxford University Press.
Beatty, K. (2003). Teaching and Researching Computer-Assisted Language Learning. London: Pearson Education. http://dx.doi.org/10.4324/9781315833774
Bolter, J. D. (1991). Writing Space: the Computer, Hypertext, and the History of Writing. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Bozdoğan, D. (2015). Technology-enhanced CLIL classrooms. In S. Pokrivčáková (Ed.), CLIL in Foreign Language Education (pp. 153-163). Nitra: Constantine Philosopher University.
Coyle, D. (1999). Theory and planning for effective classrooms: Supporting students in content and language integrated learning contexts. In J. Masih (Ed.), Learning Through a Foreign Language(pp. 46-62). London: CLIL.
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. New York: Cambridge University Press.
Dalton-Puffer, C. (2011). Content-and-Language Integrated Learning: From Practice to Principles?. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182-204.http://dx.doi.org/10.1017/S0267190511000092
De Graaff, R., Koopman, G. J., & Westhoff, G. (2007). Identifying Effective L2 Pedagogy in Content and Language Integrated Learning (CLIL). Viena English Working Papers, 16(3), 12-19.
Escobar Urmeneta, C. (2019). An Introduction to Content and Language Integrated Learning (CLIL) for Teachers and Teacher Educators. CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 2(1), 7-19. https://doi.org/10.5565/rev/clil.21
Feng, W. Y. (2005). Conceptions of enrichment. Paper presented at Cambridge Educational Research Association Conference, Cambridge, UK.
Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (Ed.), The Nature of Intelligence(pp. 231-236). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Fleming, N. D. (2006). V.A.R.K Visual, Aural/Auditory, Read/Write, Kinesthetic. New Zealand: Bonwell Green Mountain Falls.
Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic Books.
Green, R.H., Guerrini, M.C., Nickle, M., Watkin, M., West, J., Vives Boix, F., … Madrid Rangel, M.A. (2015). Biology and Geology 1. Madrid: Santillana/Richmond.
Guilford, J.P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
Hoogeveen, (1995). Towards a new multimedia paradigm: is multimedia assisted instruction really effective?. In Maurer (Ed.), Educational multimedia and hypermedia. Proceedings of ED-MEDIA 95(pp. 348-353). Charlottesville: AACE.
LeLoup, J. W., & Ponterio, R. (2003). Second language acquisition and technology: A review of the research. Retrieved from http://ir.uv.es/Lz3pnCq
Llinares, A., Morton, T., & Whittaker, R. (2012). The Role of Languages in CLIL. Cambridge: Cambridge University Press.
Long, M. (1991). Focus on form: A design feature in language teaching methodology. In K. de Bot, R. Ginsberg, & C. Kramsch (Eds.), Foreign Language Research in Cross-Cultural Perspective(pp. 39-52). Amsterdam: John Benjamins.
Marsh, D. (1994). Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning. International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member States of the European Union, University of Sorbonne, Paris.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nded.). Cambridge: Cambridge University Press.
Mehisto, P. (2008). CLIL counterweights: Recognising and decreasing disjuncture in CLIL. International CLIL Research Journal, 1(1), 93-119.
Mitsikopoulou, B. (2014). Materials design for the digital enrichment of the Greek EFL textbooks. Research Papers in Language Teaching and Learning, 5(1), 48-69.
Nation, I. S. P. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Nieto Moreno de Diezmas, E. (2016). The Impact of CLIL on the Acquisition of the Learning to Learn Competence in Secondary School Education in the Bilingual Programmes of Castilla-La Mancha. Porta Linguarum, 25(1), 21-34.
Ó Dónaill, C., & Gimeno-Sanz, A. (2013). Tools for CLIL Teachers. The EuroCALL Review, 21(2), 56-63. https://doi.org/10.4995/eurocall.2013.9791
Project Zero (2015) Compass Points. A routine for examining propositions. Retrieved from http://www.pz.harvard.edu/sites/default/files/VT_CompassPoints.pdf
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC). Official Journal of the European Union, L 394 of 30.12.2006.
Richards, J., & Rodgers, T. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching (3rd ed.). New York: Cambridge University Press.
Salaberry, R. (2001). The use of Technology for Second Language Learning and Teaching: A Retrospective. The Modern Language Journal, 85, 39-56.http://dx.doi.org/10.1111/0026-7902.00096
Scott, D., & Beadle, S. (2014).Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted language learning. European Commission. London: ICF GHK. Retrieved from http://ir.uv.es/pOJh718
Smith, J., & Patterson, F. (1998).Positively Bilingual: Classroom Strategies to Promote the Achievement of Bilingual Learners. Nottingham: Nottingham Education Authority.
Vygotsky, L. S. (1978).Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Massachusetts: Harvard University Press.
Wegner, A. (2012). Seeing the Bigger Picture: What Students and Teachers Think About CLIL. International CLIL Research Journal, 1(4), 29-35.
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum1898
-
PDF 1071
-
EPUB 89
-
HTML 273
-
XML 229
Número
Secció
Llicència
Els articles publicats en aquesta revista estan subjectes als termes següents:
1. La Universitat de València és l’editora de Research in Education and Learning Innovation Archives. La revista conserva els drets patrimonials (copyright) del que es publica en la revista, si bé permet i propicia la reutilització d’aquests escrits sota una llicència copyleft.
2. Els textos publicats en aquesta revista estan –si no s’indica el contrari– sota una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
La revista anima els seus autors a difondre i donar major visibilitat a les recerques que publique en Research in Education and Learning Innovation Archives, de manera que els informa que en publicar amb nosaltres:
- L’autor conserva els drets d’autor encara que cedeix a la revista el dret de la primera publicació.
- El treball es publica amb una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
- Autoarxiu: s’autoritza i recomana als autors difondre el seu treball en Internet en repositoris institucionals i altres pàgines personals o institucionals, per afavorir la seua visibilitat i citació, sempre indicant clarament que el treball es va publicar per primera vegada en aquesta revista.