The Initial Training of Secondary School Teachers: Gaps and Challenges to Work with Students’ Social Problems. The Case of Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.15.3.24306Keywords:
Secondary school teachers, youth, social problems, student teacher relationship, secondary teacher education, preservice teacher educationAbstract
This article analyzes the initial training of secondary school teachers. The objective is to know if it provides teachers with the necessary tools to address the social problems of their students. A mixed methodology has been used: documentary analysis to know the curriculum of the Master’s Degree in Secondary Education in the 9 Andalusian public universities that offer it; and several qualitative techniques to know the discourses of teachers about their initial training: an autoethnography in the school context; a focus group and 10 semi-structured indepth interviews with a coordinator of the Master’s Degree and teachers from public, subsidized and private schools throughout Andalusia. The data show the gaps and challenges in initial training of secondary school teachers to address the social problems of students in the daily life of the classroom and allow us to conclude by emphasizing the need to strengthen the initial training of teachers in this eminently sociological field.
Downloads
References
Altet, M. (2008). Rapport à la formation, à la pratique, aux savoirs et reconfiguration des savoirs professionnels par les stagiaires. In Perrenoud Philippe, Altet Marguerite, Lessard Claude, & Paquay Léopold (Eds.), Conflits de savoirs en formation des enseignants (pp. 91–105). De Boeck. https://doi.org/10.3917/DBU.PERRE.2008.01.0091
Ballesteros, J. C., Sanmartín, A., Tudela, P., & Rubio, A. (2020). Barómetro juvenil sobre Salud y Bienestar 2019. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/ZENODO.3768432
Barbour, R. (2016). Los grupos de discusión en investigación cualitativa (2nd ed.). Morata.
Billett, S. (2001). Learning through work: Workplace affordances and individual engagement. Journal of Workplace Learning, 13(5), 209–214. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005548
Blanco Laserna, L. (2008). Menores en riesgo social en España. En La Calle: Revista Sobre Situaciones de Riesgo Social, 10, 8–12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2691775
Bolívar, A. (2006). La identidad profesional del profesorado de Secundaria: crisis y reconstrucción. Aljibe. https://books.google.com/books/about/La_identidad_profesional_del_profesorado.html?hl=es&id=uA-rGQAACAAJ
Bolívar, A. (2009). La gestión integrada e interactiva. In C. Romero (Ed.), Claves para mejorar la escuela secundaria(pp. 41–59). Noveduc.
Cabrera Pérez, L., & Córdoba Mendoza, M. (2011). Evaluación de un procedimiento de validación y acreditación de competencias profesionales. Revista de Investigación En Educación, 9(2), 51–75. http://reined.webs4.uvigo.es/index.php/reined/article/view/114
Dubet, F., & Martuccelli, D. (1998). Dans quelle société vivons-nous? Seuil.
Esteve Zarazaga, J. M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15–30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3038838&info=resumen&idioma=ENG
Fernández Enguita, M. (2012). La sociología de la educación en el debate público. In M. Venegas (Ed.), La sociología y los retos de la educación en la España actual: XV Conferencia de Sociología de la Educación (p. 57). Editorial Germania. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7262975
Haggarty, L., Postlethwaite, K., Diment, K., & Ellins, J. (2011). Improving the learning of newly qualified teachers in the induction year. British Educational Research Journal, 37(6), 935–954. https://doi.org/10.1080/01411926.2010.508513
Hammersley, M., & Atkinson, P. (1994). Etnografía: métodos de investigación. In Etnografía: Métodos de Investigación(1st ed.). Paidós Ibérica.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2011). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2011. Informe español. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/indicadores-internacionales/ocde/2011.html
Real Decreto 3936/1982, de 29 de diciembre, sobre traspaso de funciones y servicios de la Administración del Estado a la Comunidad Autónoma de Andalucía en materia de educación, 1663 (1983) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1983-2324
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, 17158 (2006) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899
Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales, (2007) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-18770
Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, 53751 (2007) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-22450
Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97. https://doi.org/10.1016/J.TATE.2003.10.002
Longás Mayayo, J., & Cussó i Parcerisas, I. (2018). Educación y pobreza infantil: razones para la exigibilidad de un derecho fundamental. Educació Social: Revista D`intervenció Socioeducativa, 68, 45–63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7056883&info=resumen&idioma=SPA
López Estrada, R. E., & Deslauriers, J.-P. (2011). La entrevista cualitativa como técnica para la investigación en Trabajo Social. Margen, 61, 1–19.
Marcelo García, C. (2009). Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências Da Educação, 8, 7–22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2951760
Marcelo García, C., & Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea. https://www.researchgate.net/publication/234007882_Desarrollo_profesional_docente
Maroy, C. (2006). Les évolutions du travail enseignant en France et en Europe : facteurs de changement, incidences et résistances dans l’enseignement secondaire. Revue Française de Pédagogie, 155(2), 1–32. https://doi.org/10.4000/RFP.273
Megías Quirós, I., & Rodríguez San Julián, E. (2018). Jóvenes en el mundo virtual: usos, prácticas y riesgos. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=746865&info=resumen&idioma=SPA
Molina-Luque, F. (2012). La sociología en la formación inicial del profesorado de secundaria. In M. Venegas (Ed.), La sociología y los retos de la educación en la España actual: XV Conferencia de Sociología de la Educación : Granada, 7 y 8 de julio de 2011 (pp. 1075–1081). Germania. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7262976
Muñiz-Rodríguez, L., Velázquez, P. A., Muñiz, L. J. R., & Valcke, M. (2016). ¿Hay un vacío en la formación inicial del profesorado de matemáticas de Secundaria en España respecto a otros países? Revista de Educacion, 2016(372), 111–132. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-372-317
Palazzi, C. (2021). El futuro es ahora. 40 propuestas de futuro dirigidas a los representantes políticos españoles. https://elfuturoesahora.org/survey-results.html
Rayou, P., & Van Zanten, A. (2004). Enquête sur les nouveaux enseignants. Changeront-ils l’école? Bayard. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.163
Ruiz, J. (2016). Focus group y grupo de discusión: similitudes y diferencias. XII Congreso Español de Sociología. España: FES, 1–9. https://studylib.es/doc/1807677/focus--group-y-grupo-de-discusión--similitudes-y-diferenc.
Sanmartín, A., Tudela, P., Ballesteros, J. C., & Rubio, A. (2019). Barómetro Juventud y Género 2019. Violencia y acoso - Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/barometro-2019-violencia-acoso/
Street, S. (2003). Representación y reflexividad en la (auto)etnografía crítica: ¿voces o diálogos? Nómadas, 18, 72–79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3991991&info=resumen&idioma=SPA
Tardif, M. (2010). Influences internationales et évolutions de la formation des enseignants dans l’espace francophone. Recherche & Formation, 65, 105–107. https://doi.org/10.4000/RECHERCHEFORMATION.163
Tardif, & Maurice. (2010). Influences internationales et évolutions de la formation des enseignants dans l’espace francophone. Http://Journals.Openedition.Org/Rechercheformation, 65, 105–107. https://doi.org/10.4000/RECHERCHEFORMATION.163
Tey, A., & Cifre-Mas, J. (2011). El profesorado ante el reto del aprendizaje ético y el desarrollo de las competencias sociales y ciudadanas. El modelo adoptado en el programa “Barcelona, Aula de Ciutadania.” Revista de Educación, No Extra(1), 225–242. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3735747&info=resumen&idioma=SPA
Tondreau, J., & Robert, M. (2011). L’école québécoise : débats, enjeux et pratiques sociales. Èditions CEC
Tudela, P., Ballesteros, J. C., Rubio, A., & Sanmartín, A. (2020). Barómetro Juvenil 2019. Discriminación y tolerancia hacia la diversidad - Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/barometro-juvenil-2019-tolerancia/
Usategui Basozabal, E., & Del Valle Loroño, A. I. (2009). Luces y sombras de la función docente desde la mirada del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 12(2), 19–37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3039089&info=resumen&idioma=SPA
Venegas, M. (2010). Educar las relaciones afectivosexuales, prevenir las diferentes formas de violencia de género. Trabajo Social Global-Global Social Work, 1(2), 162–182. https://doi.org/10.30827/TSG-GSW.V1I2.909
Venegas, M. (2012a). Sociología y formación del profesorado: aportaciones y balance en el nuevo paradigma universitario. Educatio Siglo XXI, 30(2), 403–422. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160901
Venegas, M., Dutercq, Y., & Maroy, C. (2017). El profesorado frente a las políticas de rendición de cuentas: ¿qué redefinición(es) de su profesionalismo y de su responsabilidad social? (presentación disponible en español, francés e inglés). Revista de Sociología de La Educación-RASE, 10(3), 313–329. https://doi.org/10.7203/RASE.10.3.10754
Yen, P. H. (2018). Teaching selves: Identity, pedagogy and teacher education. VNU Journal of Foreign Studies, 34(4). https://doi.org/10.25073/2525-2445/VNUFS.4290
Webgrafía
Sistema Integral de Información Universitaria, 2020. Estudiantes matriculados en Grado y Ciclo. Ministerio de Educación y Formación Profesional y Ministerior de Ciencia, Innovación y Universidades. Gobierno de España. Recuperado de: http://estadisticas.mecd.gob.es/EducaJaxiPx/Datos.htm?path=/Universitaria/Alumnado/Nueva_Estructura/GradoCiclo/Matriculados//l0/&file=Mat_GradCiclo_Sex_Edad(1)_Rama_CA.px&type=pcaxis
Sistema Integral de Información Universitaria, 2020. Estudiantes matriculados en Máster. Ministerio de Educación y Formación Profesional y Ministerior de Ciencia, Innovación y Universidades. Gobierno de España. Recuperado de: http://estadisticas.mecd.gob.es/EducaJaxiPx/Datos.htm?path=/Universitaria/Alumnado/Nueva_Estructura/Master/Matriculados//l0/&file=Mat_Master_Sex_Edad(2)_Rama_CA.px&type=pcaxis
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1084
-
PDF (Español)561
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.