Roma minority and ethnic prejudice in preadolescence. Processes of inclusion and exclusion in school’s context
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.8.3.8392Keywords:
ethnic prejudice, preadolescents, Roma minority, high schools, social networksAbstract
On the basis of fieldwork from high school classrooms in social context in which Roma and non Roma coexist daily, this paper reviews developmental research on ethnic prejudice during childhood and preadolescence. It explores the differences between adult and child prejudice, as well as interethnic relations key elements like, the construction of social category, self-identification, early attitudes and skills that emerge during preadolescence. At the same time, processes of ethnic inclusion and exclusion in classroom are discussed. Analysis of the three types of data (discourse, answers to questionnaires and networks) in an intentional sample of 40 non-Roma students from Year 9 in two classrooms of public schools -located in two different Granada’s towns that have large Gypsy populations- shows differences in the development of prejudice and its influence on the interactions qualitatively significant.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1088
-
PDF (Español)919
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.