1,2, 3… ¡al escondite inglés! Eurovision, psychedelia and cinema in ye-yé Spain

Authors

  • Teresa Fraile Prieto Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.18.16844

Keywords:

Spanish Cinema, Iván Zulueta, 1, ?2, ?3... al escondite inglés

Abstract

This article studies the movie 1, 2, 3… al escondite inglés (Iván Zulueta, 1969), undoubtly the most paradigmatic example of Spanish pop cinema. The first film by Ivan Zulueta, remembered as a cursed filmmaker, is an emerging example of countercultural and anti-hegemonic discourse in the last years of the Franco regime, embarked on the international opening of its politics. The succession of musical sequences, almost videoclips of the bands of the moment, is a declaration of audiovisual intentions that perfectly defines the musical and social desires of a generation anxious for freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa Fraile Prieto, Universidad Complutense de Madrid

Teresa Fraile Prieto enseigne au Département de Musicologie de l’Université Complutense de Madrid. Elle est titulaire d’un doctorat en Musicologie, Licence-Maîtrise en Histoire de l’Art et l’Histoire de la Musique. Elle a été professeur d’xpression musicale à l’Université d’Estrémadure (2007-2017), présidente de la Societé d’Ethnomusicologie et chercheuse invitée à l’Université Paris8, à la City University of New York et à la City, University of London, entre autres institutions. Son domaine d’intérêt comprend l’étude de la musique populaire et de la musique audiovisuelle, en soulignant l’édition de livres collectifs et la monographie Música de cine en España: señas de identidad en la banda sonora contemporánea (Diputación de Badajoz, 2010).

References

Cascajosa, Concepción (2006), «Juego de pantallas: Esbozando la historia de las películas españolas basadas en programas de televisión», ECO-Pós Libro, 9, págs. 82-101.

«En memoria de… Iván Zulueta». RTVE.es A la carta. http://www.rtve.es/alacarta/videos/en-memoria-de/memoria-ivan-zulueta/684908/.

Fernández Labayen, Miguel (2015), «Las prácticas televisuales de Iván Zulueta», Cinema Comparat/ive Cinema, vol. III, n.º 7, págs. 58-67.

Gámez, Carlos (2011), Los años ye-yé. Cuando España hizo pop, Madrid: T&B Editores.

García Lloret, Pepe (2006), Psicodelia, hippies y underground en España (1965-1980), Zaragoza: Zona de Obras/SGAE.

Heredero, Carlos (1989), Iván Zulueta. La vanguardia frente al espejo, Alcalá de Henares: Festival de Cine de Alcalá de Henares.

Irlés, Gerardo (1997), Sólo para fans. La música ye-yé y pop española de los años 60, Madrid: Alianza.

Ivanzulueta.net http://ivanzulueta.net/articulos-propios/el-buen -gusto-vs-mundocanal/.

Marc, Isabelle (2013), «Submarinos amarillos and other transcultural objects in Spanish popular music during late Francoism», Martínez, Silvia and Fouce, Héctor (eds.), Spain is different. Essays on Popular Music in Spain, London: Routledge, págs. 115-124.

Oró, Alex (2001), La legión extranjera: foráneos en la España musical de los sesenta, Lleida: Milenio.

Published

2019-12-29

How to Cite

Fraile Prieto, T. (2019). <i>1,2, 3… ¡al escondite inglés!</i> Eurovision, psychedelia and cinema in <i>ye-yé</i> Spain. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 18, 87–101. https://doi.org/10.7203/eutopias.18.16844
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    547
  • PDF (Español)
    233

Issue

Section

DOSSIER

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.