The depiction of African-American femininity in american historical fiction

Authors

  • Frida Luis Maqueira Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.26.27348

Keywords:

Intersectionality, black feminism, film representation, stereotypes.

Abstract

The aim of the article is to analyse the construction and significance of the transgressive African-American womanhood and the prevalence of hegemonic discourse in contemporary audiovisual representation exploring past experiences of black femininity. These audiovisual productions include The Help (2011), Hidden Figures (2016), Harriet (2019) and Self Made (2020). We propose an interpretive analysis of the contradictions and ambivalences of representations of racialised women in biographical audiovisual productions and historical fictions, using an interdisciplinary approach that combines black feminist epistemology with semiotics. Our study concludes that the portrayal of African-American femininity is experiencing a transitional period in the US audiovisual industry, between a new self-aware narrative and the tendency to depict it as an instrumentalised and mystified otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Frida Luis Maqueira, Universitat de València

Frida Luis Maqueira es Graduada en Comunicación Audiovisual por la Universitat de València y actualmente realiza el Máster en Género y Políticas de Igualdad impartido en la misma universidad. Ha obtenido una Beca de Colaboración en la Investigación concedida por el Ministerio de Educación y Formación Profesional del Gobierno de España para llevar a cabo un trabajo de investigación sobre los mecanismos de exotización de la mujer racializada en el audiovisual desde una mirada interseccional y decolonial.

References

Bibliografía

 

Alcubierre Moya, Beatriz. «La infantilización del niño». Figuras del discurso: exclusión, filosofía y política. Coord. Armando Villegas, Natalia Talavera, Roberto Monroy. Ciudad de México: Bonilla Artigas Editores, 2016, pp. 321-346.

 

Bailey, Frankie Y. «Screening stereotypes: African American Women in Hollywood Films». Women, Violence and the Media: Readings in Feminist Criminology, Ed. Drew Humphries, Boston: Northeastern University Press, 2009, pp. 75-98.

 

Baron, Cynthia. «Not Just Indie: A look at films by Dee Rees Ava DuVernay and Kasi Lemmons». Indie reframed: Women’s Filmmaking and Contemporary American Independent Cinema, Ed. Linda Badley, Claire Perkins y Michele Schreiber, Edinburgo: Edinburgh University Press, 2017, pp. 204-220. 

 

Bell hooks. «Representing Whiteness in the Black Imagination». Displacing Whiteness: Essays in Social and Cultural Criticism, 1997, pp. 338-346. https://doi.org/10.1515/9780822382270-006 

 

Bell hooks. «The Oppositional Gaze: Black Female Spectators». Black Looks: Race and Representation. Boston: South End Press, 1992, pp. 115-131. 

 

Carby, Hazel. Reconstructing Womanhood: The Emergence of the Afro-American Woman Novelist, Nueva York: Oxford University Press, 1987.

 

Casetti, Francesco y Di Chio, Federico. Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós. 1990. 

 

Casetti, Francesco. Teorías del cine (1945-1990). Madrid: Cátedra, 2005. 

 

Chicharro Merayo, María del Mar y Rueda Laffond, José Carlos. «Televisión y ficción histórica: Amar en tiempos revueltos». Comunicación y sociedad, Vol. 21 (2), 2008, pp. 57-84. https://hdl.handle.net/10171/8506 

 

Colaizzi, Giulia. Cine, interculturalidad y políticas de género. Madrid: Cátedra, 2021.

 

Colaizzi, Giulia. La pasión del significante: Teoría de género y cultura visual. Madrid: Nueva Biblioteca, 2007.

 

Collins, Patricia Hill. «Black Feminist Thought». Feminismos negros: Una antología, Ed. Mercedes Jabardo, Madrid: Traficantes de Sueños, 2000, pp. 99-134.

 

Collins, Patricia Hill. «Intersectionality’s Definitional Dilemmas». Annual Review of Sociology, 41, 2015, pp. 1-20. 

 

Cooper, Melinda. Los valores de la familia. Entre el neoliberalismo y el nuevo social-conservadurismo, Madrid: Ed. Traficantes de Sueños, 2022. 

 

Davis, Angela. Mujer, raza y clase. Ed. ElSudamericano, Colección Socialismo y Libertad,  2018.

 

De Lauretis, Teresa. «La tecnología del género». Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction, Londres: Macmillan Press, 1989, pp. 1-30. 

 

De Lauretis, Teresa. Alicia ya no: Feminismo, Semiótica, Cine. Madrid: Cátedra, 1992. 

 

Derrida, Jacques. «Différance». En Bulletin de la Société française de philosophie, LXII, No. 3, 1968, pp. 73-101.

 

Diawara, Manthia. «Black British Cinema: Spectatorship and Identity Formation in Territories». Public Culture, Vol. 3 (1), 1990, pp. 33-48. https://doi.org/10.1215/08992363-3-1-33 Recuperado el 27 de junio de 2023. 

 

Dyer, Richard. «White». Screen, 29, 1988, pp. 44-65, https://doi.org/10.1093/screen/29.4.44 

 

Entman, Robert M. y Rojecki, Andrew. The Black image in the White mind: Media and race in America. Chicago: University of Chicago Press, 2001. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226210773.001.0001 

 

Glenn, Cerise L. y Cunningham, Landra J. «The Power of Black Magic: The Magical Negro and White Salvation in Film». Journal of Black Studies, Vol. 40 (2), 2009, pp. 135-152, http://www.jstor.org/stable/40282626  

 

Hughey, Matthew W. «Cinethetic Racism: White Redemption and Black Stereotypes in “Magical Negro” Films». Social Problems, 56, 2009, pp. 543-577, https://doi.org/10.1525/sp.2009.56.3.543 

 

Jabardo, Mercedes (Ed.) Feminismos negros: Una antología. Madrid: Traficantes de Sueños, 2012.

 

Lewis, Oscar. «La cultura de la pobreza». Pensamiento Crítico, Nº. 7, 1967, pp. 52-66. 

 

Lorde, Audre. Sister Outsider: Essays and Speeches. Nueva York: The Crossing Press, 1984. 

 

Molina García, Berta. «El feminismo en la teoría cinematográfica. Un estado de la cuestión». Comunicación y género, Vol. 4 (1), 2020, pp. 61-71. http://dx.doi.org/10.5209/cgen.71072 

 

Monterde, José Enrique; Selva Masoliver, Marta y Solà Arguimbau, Anna. La representación cinematográfica de la historia. Madrid: Ediciones Akal, 2001.

 

Moral Martín, Francisco Javier. Representación cinematográfica del artista plástico y biopic. [Tesis doctoral] Valencia: Universitat Politècnica de València, 2009. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/4264 

 

Parra, Fabiana. «Crítica política del concepto occidental moderno de género desde una perspectiva feminista descolonial e interseccional». Tabula Rasa, No. 30, 2021, pp. 247-267. https://doi.org/10.25058/20112742.n38.12 

 

Paz Gago, José María. «Teorías Semióticas y Semiótica Fílmica». Cuadernos, No. 17, 2001, pp. 371-387. 

 

Snead, James. White screens/Black images: Hollywood from the dark side. New York: Routledge, 1994. 

 

Stack, Carol B. «Sex Roles and Survival in a Urban Black Community». Feminismos negros: Una antología, Ed. M. Jabardo, Madrid: Traficantes de Sueños, 1974, pp.  187-206. 

 

The Combahee River Collective. «A Black Feminist Statement». Women’s Studies Quarterly, 42, 2014,  pp. 271-280. 

 

Trebisacce, Catalina. «Una historia crítica del concepto de experiencia de la epistemología feminista». Cinta de moebio, No. 57, 2016, pp. 285-295. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300004  

 

Tzioumakis, Yannis. «After the “Great Studio Pullback of ’08”: Late Indiewood and American Independent Film Theatrical Distribution in the Age of Streaming (2008-2019)». Media Industries, 10 (1), 2023. https://doi.org/10.3998/mij.1482 

 

Wells, Ida B. «Horrores sureños: la ley Lynch en todas sus fases». Feminismos negros: Una antología, Ed. M. Jabardo,  Madrid: Traficantes de Sueños, 1892, pp. 71-96.

 

Zurian Hernández, Francisco A. y Herrero Jiménez, Beatriz. «Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual». ÁREA ABIERTA, Vol. 14 (3), 2014, pp. 5-21. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v14.n3.46357 

 

Filmografía


Harriet. Dir. Kasi Lemmons; Interp. Cynthia Eviro, Leslie Odom Jr. y Joe Alwyn; Focus Features; 2019. 


Una mujer hecha a sí misma (Self made: Inspired by the Life of Madam C. J. Walker). Dir. Kasi Lemmons y DeMane Davis, Interp. Octavia Spencer, Netflix, 2020.


Figuras Ocultas (Hidden Figures). Dir. Theodore Melfi; Interp. Taraji P. Henson, Octavia Spencer y Janelle Monáe; Fox 2000 Pictures; 2016


Criadas y señoras (The Help). Dir. Tate Taylor; Interp. Emma Stone, Viola Davis y Octavia Spencer; DreamWorks SKG; 2011.

Published

2023-12-29

How to Cite

Luis Maqueira, F. (2023). The depiction of African-American femininity in american historical fiction. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 26, 35–52. https://doi.org/10.7203/eutopias.26.27348
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    161
  • PDF (Español)
    103

Issue

Section

PERSPECTIVES

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.