Presentación. Teatro y violencias de Estado en América Latina y España
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.23.29165Keywords:
Teatro, violencia de Estado, dictadura, memoriaAbstract
Introducción al monográfico "Teatro y violencias de Estado en América Latina y España"
Downloads
References
Brates, Vivian (1989). “Teatro y censura en la Argentina”. Reflexiones sobre teatro latinoamericano del siglo veinte. Buenos Aires: Galerna/Lemcke Verlag: 219-240.
Cápona, Daniela (2022). “Ausencias y excesos: notas sobre la (im)posibilidad de una Antígona contemporánea”. Lorenzano, Sandra y Chirinos Bravo, Karín (eds.). Antígonas de América Latina: po/éticas y políticas en diálogo. Milano: Ledizioni
Cápona, Daniela y Del Campo, Alicia (2019). Figuraciones del Mal. Agentes. Agresores y violencia política en el teatro chileno contemporáneo. Santiago de Chile: FONDART.
Carlson, Marvin (1989). Places of performance: the semiotics of theatre architecture. Ithaca: Cornell University Press.
Conejero, Alberto (2017). “Estrategias para una dramaturgia de la ausencia: Autoficción, impersonaje, retrospección analéptica e hiperlepsis”. Romera Castillo, José (e.). El teatro como documento artístico, histórico y cultural en los inicios del siglo XXI. Madrid: Verbum: 174-180.
De la Puente, Maximiliano Ignacio (2019). Nombrar el horror desde el teatro: las obras sobre el terrorismo de Estado en Argentina en el período 1995-2015. Buenos Aires: Eudeba.
Diéguez, Ileana (2013). Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidad del dolor. Córdoba (Argentina): Ediciones DocumentA/Escénicas.
Jelin, Elizabeth (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.
Lorenz, Federico (2006). “Testigos de la derrota. Malvinas: los soldados y la guerra durante la transición democrática argentina, 1982-1987”. Anne Pérotin-Dumon (ed.). Historizar el pasado vivo en América Latina. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado: 1-32.
Luque Bedregal, Gino. “Escenificar el abismo: teatro, memoria y violencia”. Pausa. Quadern de Teatre Contemporani (2008) 30. https://www.revistapausa.cat/escenificar-el-abismo-teatro-memoria-y-violencia/
Luque Bedregal, Gino (2010). Ismene redimida. La persistencia de la memoria: Violencia política, memoria histórica y testimonio en Antígona de José Watanabe y el Grupo Yuyachkani. CELCIT Argentina.
Pérez, Mariana Eva (2022). Fantasmas en escena. Teatro y desaparición. Buenos Aires: Ediciones Paidós.
Van Alphen, Erns (1999). “Symptoms of Discursivity: Experience, Memory, and Trauma”. Bal, Mieke, Crewe, Jonathan y Spitzer, Leo (eds.). Acts of memory. Cultural recall in the present. Nueva York:University Press of New England: 24-38.
Vitullo, Julieta (2012). Islas imaginadas: la guerra de Malvinas en la literatura y el cine argentinos. Buenos Aires: Corregidor.
Downloads
Published
Versions
- 2024-09-04 (2)
- 2024-07-17 (1)
How to Cite
-
Abstract196
-
PRESENTACIÓN PDF (Español)139
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Morant Giner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.