Students' perceptions of their communicative competence in initial teacher training: an interdisciplinary experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.27.20496

Keywords:

self-perception, communicative competence, interdisciplinarity, primary education degree, initial teacher training, short story

Abstract

Communicative competence is one of the key competences in initial teacher training, and the development of this competence is made more significant by coordinated planning across several subjects. Since communication is fundamental to the teaching and learning process, care must be taken to enhance its written, oral and non-verbal aspects. In this study we analyze university students’ self-perception of their communicative competence after they have completed an interdisciplinary project that integrated various communication skills through active and coordinated teaching-learning methodologies in academic-professional collaboration, theoretical sessions and workshops with experts. To do so, we implemented a longitudinal training program with 53 students from the Degree in Primary Education in which the students created a written story in the first year before transforming the story into oral and scenic formats in later courses. Based on the rubrics of the generic competences of the University of , we designed an mixed questionnaire. After the questionnaire had been validated by experts, the data were collected. Our results show a generally positive and critically constructive assessment. They also indicate an increase in student motivation, since the workshops help students better understand the contents of the subjects, thus underlining their practical nature. Interdisciplinary collaborative work that implements comprehensive and inclusive learning experiences should therefore be encouraged in initial teacher training programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oihane Korres Alonso, Universidad de Deusto

Facultad de Psicología y Educación Departamento de Didáctica y Desarrollo Curricular

Eneko Balerdi Eizmendi, Universidad de Deusto

Facultad de Psicología y Educación Departamento de Innovación y Organización Educativa

Jessica Paños-Castro, Universidad de Deusto

Facultad de Psicología y Educación Departamento de Innovación y Organización Educativa

References

Alarcón, P., Vásquez, V., Díaz, C., y Venegas, C. (2020). El profesor como guía y guerrero: metáforas sobre la profesión docente. Cuadernos de Lingüística Hispánica(36), 105–128. https://doi.org/10.19053/0121053X.n36.2020.10989

 

ANECA. (2004). Libro Blanco. Título de Grado en Magisterio (Vol. I y II). Madrid.

 

Arroyo, M. J., Pinedo, R., y la Iglesia, M. D.  (2020).    Coordinación docente e interdisciplinariedad para la adquisición de competencias en el Grado de Educación Primaria e Infantil: Percepciones de alumnado y profesorado. Tendencias Pedagógicas, 35, 102–117. https://doi.org/10.15366/tp2020.35.009

 

Arroyo, R., y Gutiérrez, C. (2016). Competencias escritoras en la formación universitaria del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 135–147. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.221191

 

Belmonte, M. L., Galián, B., y Bernárdez-Gómez, A. (2020). Mirada docente y discente sobre la relación entre nivel de logro competencial y las calificaciones en educación superior. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. Descargado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/10/calificaciones.html

 

Bolarín, M. J., Moreno, M. A., y Martín, M. C. (2015). De la coordinación docente a la interdisciplinariedad: voces del alumnado. Docencia e Investigación, 25(2), 105–123. Descargado de http://hdl.handle.net/10578/13294

 

Camacho, S., y Sáenz, O. (2000). Técnicas de comunicación eficaz para profesores y formadores. Alcoy: Marfil.

 

Camps, V. (2009). La educación en medios, más allá de la escuela. Comunicar, 32(16), 139– 145. https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-012

 

Camus, M. M., Iglesias, M. J., y Lozano, I. (2019). Un estudio cualitativo sobre la competencia didáctica comunicativa de los docentes en formación. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 37 (1), 83–101. https://doi.org/10.14201/et201937183101

 

Cejas, M. F., Rueda, M. J., Cayo, L. E., y Villa, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 24(1), 94–101. Descargado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28059678009

 

Domingo, J., Gallego, J. L., García, I., y Rodríguez, A. (2010). Competencias comunicativas de maestros en formación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(2), 303–323. Descargado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev142COL7.pdf

 

Domingo, J., Gallego, J. L., y Rodríguez, A. (2013). Percepción del profesorado sobre la competencia comunicativa en estudiantes de Magisterio. Perfiles Educativos, 142(35), 54–74. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.142.42575

 

Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI , 24, 35–56. Descargado de https://revistas.um.es/educatio/article/view/152

 

Fortea, M. A. (2019). Metodologías didácticas para la enseñanza/aprendizaje de competencias. Castellón: Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I. Descargado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/182369/MDU1.pdf?sequence= 1&isAllowed=y

 

Gallego, J. L., García, A., y Rodríguez, A. (2013). Cómo escriben los futuros docentes. Estrategias para la mejora. Málaga: Ediciones Aljibe.

 

Gallego, J. L., y Rodríguez, A. (2015). Competencias comunicativas de maestros en formación de Educación Especial. Educación y Educadores, 18(2), 209–225. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2015.18.2.2

 

García-Delgado, A. M., Borge-Bravo, R., García-Albero, J. G., Oliver-Cuello, R., y Sancho, L. S. (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. http://dx.doi.org/10.13140/2.1.4874.5928

 

Gràcia, M., Jarque, M. J., Astals, M., y Rouaz, K. (2020). Desarrollo y evaluación de la competencia comunicativa en la formación inicial de maestros. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(30), 115–136. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.591

 

Gutiérrez, D. (2009). El taller como estrategia didáctica. Razón y Palabra, 66. Descargado de https://www.redalyc.org/pdf/1995/199520908023.pdf

 

Landis, J. R., y Koch, G. G. (1977). The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics, 33, 159–174. https://doi.org/10.2307/2529310

 

Peña, M. L. M., Díaz-Garrido, E., y Sánchez-López, J. M. (2015). Coordinación interdisciplinar mediante aprendizaje basado en problemas. Una aplicación en las asignaturas dirección de producción y estadística empresarial. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 163– 178. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.179741

 

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje. Barcelona: Graó.

 

Ramírez, J. (2002). La expresión oral. Contextos Educativos, 5, 57–72. Descargado de https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/505/469

 

Rodríguez, A., y Vieira, M. J. (2009). La formación en competencias en la universidad: un estudio empírico sobre su tipología. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 27–47. Descargado de https://revistas.um.es/rie/article/view/94261

 

Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F., López-Pastor, V., y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 52, 73–82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07

 

Ruíz-Muñoz, M. J. (2012). El desarrollo de competencias orales y escritas en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Reflexiones, propuestas y experiencias en el grado en publicidad y relaciones públicas. Revista de Comunicación Vivat Academia, 117 , 133–144. https://doi.org/10.15178/va.2011.117E.133-144

 

Torrego, L., y Ruiz, C. (2011). La coordinación docente en la implantación de los títulos de Grado. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14(4), 31–40. Descargado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217022117003

 

Villa, A., y Poblete, M. (Eds.). (2007). Aprendizaje basado en competencias: Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Ediciones Mensajero/ICE Universidad de Deusto.

Additional Files

Published

2021-07-15

How to Cite

Korres Alonso, O., Balerdi Eizmendi, E., & Paños-Castro, J. (2021). Students’ perceptions of their communicative competence in initial teacher training: an interdisciplinary experience. Research in Education and Learning Innovation Archives, (27), 47–61. https://doi.org/10.7203/realia.27.20496
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1121
  • Documento suplementario (Español)
    2
  • PDF (Español)
    793
  • EPUB (Español)
    274
  • HTML (Español)
    498

Issue

Section

ARTICLES

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.