European regulations for the development of digital competence within the framework of the “Europe 2020-2030” strategy
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.33.27634Keywords:
Agenda 2030, competencia digital, escenarios educativos digitales, política educativa.Abstract
ABSTRACT: Changes occurred in recent decades related to digitalization and the development of skills have made necessary to approve regulatory regulations to ensure that European Union citizens emerge as competent citizens. For this reason, and to democratize the development of skills, and even more so digital skills, the European Commission has led the development of strategic plans for action that have been adapted, for implementation, in the EU member countries. In this sense, the purpose of this study has been to identify and analyze the existing regulations in the EU and in Spain to understand the mechanisms for promoting digital skills and digital scenarios within the framework of the 2030 Agenda. The technique used has been content analysis, typical of qualitative methodology. The instrument for data collection and analysis has been a descriptive matrix. As a result, the regulations in this regard have been outlined, identifying their contribution to achieving the objectives of the Agenda. The conclusions show how, even though there are numerous plans for action, there are many objectives that still need to be met to achieve the goals defined in the 2030 Agenda for the digitalization of territories and people.
Downloads
References
Autor (2016).
Autor (2023).
Andrèu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro de Estudios Andaluces. https://bit.ly/3u79G15
AMETIC (s.f.). Se aprueba la Agenda Digital para España. https://bit.ly/3MqFdUu
Belassir, A., Calabozo, L. y Tréguer, G. (2019). Empresas de inserción: economía social desde todos los puntos de vista. Noticias del CIDEC (60). https://bit.ly/3CIxTxt
Cabrera, M., Nieto, L.E. y Giraldo, R. (2020). Políticas de adopción de los objetivos de desarrollo sostenible en Colombia. Análisis crítico. Criterio Libre Jurídico, 17(1), pp. 1-6. https://bit.ly/3s9S7Me
Campbell, R., Goodman-Williams, R., Feeney, H. & Fehler-Cabral, G. (2020). Assessing triangulation across methodologies, methods, and stakeholder groups: The joys, woes, and politics of interpreting convergent and divergent data. American Journal of Evaluation, 41(1), 125-144.
Cepal (2018). Guía metodológica: planificación para la implementación de la agenda 2030 en América Latina y El Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas. https://bit.ly/35XtzOL
Comisión Europea (s.f.-a). Plan de recuperación para Europa. https://bit.ly/3Ql2yYJ
Comisión Europea (s.f.-b). Plan de Acción de Educación Digital (2021-2027). https://bit.ly/3Irr0lr
Comisión Europea (2010). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Una Agenda Digital para Europa (COM (2010) 245 final). https://bit.ly/3KPlyKK
Comisión Europea (1 de diciembre de 2016). La Comisión despliega la «Coalición por las capacidades y los empleos digitales» para ayudar a los europeos en su carrera y en su día a día. https://bit.ly/37n5IZ4
Comisión Europea (2020). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Agenda de Capacidades Europea para la competitividad sostenible, la equidad social y la resiliencia. (COM (2020) 274 final). https://bit.ly/3JelGmo
Comisión Europea (2021a). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Una Agenda Digital para Europa (COM (2010) 245 final). https://bit.ly/3KPlyKK
Comisión Europea (2021b). Brújula Digital 2030: el enfoque de Europa para el Decenio Digital. Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. https://bit.ly/3xcNCUM
Comisión Europea (2021c). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. Brújula Digital 2030: el enfoque de Europa para el Decenio Digital (COM (2021) 118 final). https://bit.ly/36iWOve
Comisión Europea (25 de enero de 2022). Reformas en la Formación Profesional y en la Educación y Formación de Personas Adultas. Eurydice. https://bit.ly/35SRPlj
Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea (2018/C 189/01). https://bit.ly/37tTVIJ
Consejo de Ministros (2018). Acuerdo de aprobación del "Plan de Acción para la Implementación de la Agenda 2030: Hacia una Estrategia Española de Desarrollo Sostenible". Gobierno de España. https://bit.ly/3JcCSYM
Esteban, M.P.S. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: de la objetividad a la solidaridad. Revista de investigación educativa, 18(1), 223-242. https://bit.ly/3Sp8TF8
García-Cano, M., Álvarez, J. L, Jiménez, M.L. & Márquez, E. (2021). Herramienta para el análisis documental de políticas para la inclusión y la atención educativa en las universidades. Proyecto I+D+I EDU2017-82862-R (2018-2021). Ministerio de Economía Industria y Competitividad, Agencia Estatal de Investigación, Fondo Europeo de Desarrollo Regional.
Gobierno de España (2018). Plan de acción para la implementación de la Agenda 2030. Hacia una estrategia española de desarrollo sostenible. https://bit.ly/3Jk3uXZ
Gobierno de España (2020). Plan Nacional de Competencias Digitales. https://bit.ly/3LJM0Ws
Huitrón, A. (2020). La Agenda 2030 como instrumento constitutivo de una ciudadanía global desde el enfoque de derechos humanos: Retos y estrategias. Comillas Journal of International Relations, (19), 12-31. https://bit.ly/3P54DGW
Lamprea, J.A. y Gómez-Restrepo, C. (2007). Validez en la evaluación de escalas. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXVI, 2, 340-348. https://bit.ly/3vCBUkN
López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de Educación (4), 167-179. https://bit.ly/3x3OhI3
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital (s.f.-a). Plan de Recuperación. Gobierno de España. https://bit.ly/3DSeASN
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital (s.f.-b). Objetivos de la Agenda Digital para España. https://bit.ly/39EFsLb
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital (s.f.-c). España Digital 2026. https://bit.ly/3FLNY7z
Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital (2020). Configurar el futuro digital de Europa: prioridad de la EU para el periodo 2019-2024. Gobierno de España. https://bit.ly/3Kp7F62
Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación (s.f). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Gobierno de España. https://bit.ly/3w4CPtD
Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030. (2023). Informe de progreso 2022 de la Estrategia de desarrollo Sostenible 2030. https://bit.ly/3QiuGM7
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://bit.ly/47hyeoR
Peña, T y Pirela, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, 16, 55-81. https://bit.ly/3QIapBe
Plataforma de Economía Circular (s.f.). La Economía Circular y los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las Américas. https://bit.ly/3KoRqWA
Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista ESPACIOS, 39(53). https://bit.ly/3QFKie7
Sanahuja, J.A. y Tezanos, S. (2017). «Del milenio a la sostenibilidad»: Retos y perspectivas de la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Política y Sociedad, 54(2), 521-543. https://doi.org/10.5209/POSO.51926
Silva, J.E. y Lázaro-Cantabrana, J.L. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73, 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743
Tinto, J.A. (2013). El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen. Provincia (29), 135-173. https://bit.ly/3LFlTzN
UNED (2013). Consideraciones técnico-pedagógicas en la construcción de listas de cotejo, escalas de calificación y matrices de valoración para la evaluación de los aprendizajes en la Universidad Estatal a Distancia. https://bit.ly/3uiElIU
Unión Europea (2010). Proyecto Europa 2030. Retos y oportunidades. Informe al Consejo Europeo del Grupo de Reflexión sobre el futuro de la UE en 2030. https://bit.ly/3SoCxdS
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract81
-
PDF (Español)66
-
HTML (Español)10
-
EPUB (Español)18
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yolanda Deocano-Ruiz, Laura Alonso-Díaz, Gemma Delicado-Puerto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.