European regulations for the development of digital competence within the framework of the “Europe 2020-2030” strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.33.27634

Keywords:

Agenda 2030, competencia digital, escenarios educativos digitales, política educativa.

Abstract

ABSTRACT: Changes occurred in recent decades related to digitalization and the development of skills have made necessary to approve regulatory regulations to ensure that European Union citizens emerge as competent citizens. For this reason, and to democratize the development of skills, and even more so digital skills, the European Commission has led the development of strategic plans for action that have been adapted, for implementation, in the EU member countries. In this sense, the purpose of this study has been to identify and analyze the existing regulations in the EU and in Spain to understand the mechanisms for promoting digital skills and digital scenarios within the framework of the 2030 Agenda. The technique used has been content analysis, typical of qualitative methodology. The instrument for data collection and analysis has been a descriptive matrix. As a result, the regulations in this regard have been outlined, identifying their contribution to achieving the objectives of the Agenda. The conclusions show how, even though there are numerous plans for action, there are many objectives that still need to be met to achieve the goals defined in the 2030 Agenda for the digitalization of territories and people.

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Author Biography

Yolanda Deocano-Ruiz, Universidad de Extremadura

Doctora en Educación. Licenciada en Pedagogía por la Universidad de Sevilla (España). Profesora de la Facultad de Educación y Psicología de la Universidad de Extremadura (España). Miembro del grupo de investigación EduTransformaT (SEJ054); de la Red de Investigación para la Mejora de la Educación (RIME), del Equipo para la Transformación Educativa y Social Sostenible, KAIRÓS; y de la Red de Investigadores/as de Posgrado en Teoría de la Educación, Red.IPTE. Trayectoria profesional vinculada durante los últimos 15 años a la gestión, puesta en marcha y evaluación de proyectos y programas de intervención social y formativos a nivel autonómico, estatal y europeo. Los proyectos y/o programas han estado dirigidos a disminuir el riesgo de vulnerabilidad social de determinados grupos de personas y han estado relacionados con la promoción de habilidades sociales, la capacitación digital para el empleo, orientación profesional, metodologías de aprendizaje, coaching y orientación profesional.

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Published

2024-07-22

How to Cite

Deocano-Ruiz, Y., Alonso-Díaz, L., & Delicado-Puerto, G. (2024). European regulations for the development of digital competence within the framework of the “Europe 2020-2030” strategy. Research in Education and Learning Innovation Archives, (33). https://doi.org/10.7203/realia.33.27634
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