Disseny d’un sistema de suport a la regulació social de l’aprenentatge en els xMOOC

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.23.15914

Paraules clau:

Diseño del aprendizaje, regulación del aprendizaje, autorregulación / auto-regulación, corregulación/co-regulación, regulación social compartida, MOOC

Resum

Aquesta investigació té com a objectiu estudiar els processos de regulació de l'aprenentatge, atenent tant a la seva dimensió individual com social, en entorns de xMOOC. En concret, es proposa analitzar com els processos d'autoregulació, coregulació i regulació social compartida poden recolzar-se i promoure’s en aquest tipus de contextos oberts i massius per tal d’aconseguir un aprenentatge més profund. Per a això, s'aplica un model d’investigació basada en el disseny que permet intervenir directament en la pràctica pedagògica, a través d'un procés cíclic de quatre etapes: disseny, intervenció, avaluació i reflexió i redisseny d'un sistema de suport a la regulació de l'aprenentatge en un xMOOC. En aquest article es presenta la primera iteració de la investigació junt amb els resultats de les entrevistes semiestructurades amb alguns participants. En primer lloc, es realitza una revisió de literatura de la qual deriven els fonaments teòrics del disseny aplicats en el sistema de suport a la regulació plantejat. A continuació, es descriu amb detall el disseny i la implementació d'aquest sistema conformat per un conjunt d'avisos(prompts) introduïts de manera estratègica en un xMOOC sobre gamificació. Seguidament es discuteixen els resultats obtinguts, entre els quals destaquen el divers aprofitament dels diferents avisosper part dels participants i la dificultat d'activar indicadors d'orientació i reflexió de caràcter social, en un entorn d'aprenentatge de les característiques d'un xMOOC. Finalment s'extreuen algunes conclusions i recomanacions per al disseny de la regulació i la pràctica de l’aprenentatge en xMOOC

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Anderson, T., y McGreal, R. (2012). Disruptive Pedagogies and Technologies in Universities. Educational Technology & Society, 15(4), 380–389. Descargado de http:// citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.298.6543&rep=rep1&type=pdf

Bannert, M. (2009). Promoting self-regulated learning through prompts: A discussion. German Journal of Educational Psychology, 23, 139–145. https://doi.org/10.1024/1010-0652.23.2.139

Bannert, M., y Reimann, P. (2012). Supporting self-regulated hypermedia learning through prompts. Instructional Science, 40(1), 193–211. Descargado de https://www.jstor.org/stable/43575195 https://doi.org/10.1007/s11251-011-9167-4

Bonk, C. J., Lee, M. M., Kou, X., Xu, S., y Sheu, F. R. (2015). Understanding the Self-Directed Online Learning Preferences, Goals, Achievements, and Challenges of MIT OpenCourseWare Subscribers. Educational Technology & Society, 18(2), 349–365. 

Bouchard, P. (2009). Pedagogy without a teacher: What are the limits? International Journal of Self-Directed Learning, 6(2), 13–22. 

Clarà, M., y Barbera, E. (2013). Learning online: massive open online courses (MOOCs), connectivism, and cultural psychology, 34, 129–136. https://doi.org/10.1080/01587919.2013.770428

Clarà, M., y Barberà, E. (2014). Three problems with the connectivist conception of learning. Journal of Computer Assisted Learning, 30(3), 197–206. https://doi.org/10.1111/jcal.12040

Conole, G. (2015). MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. Revista de Educación a Distancia, 39, 1–17. Descargado de https://revistas.um.es/red/article/view/234221

Daniel, J. (2012). Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility. Journal of Interactive Media in Education, 2012(3). Art. 18.. http://doi.org/10.5334/2012-18

Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M. L., y García-Peñalvo, F. J. (2016). From massive access to cooperation: lessons learned and proven results of a hybrid xMOOC/ cMOOC pedagogical approach to MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(24), 1–13. https://doi.org/10.1186/s41239-016-0024-z

Fontana, R. P., Milligan, C., Littlejohn, A., y Margaryan, A. (2015). Measuring self-regulated learning in the workplace. International Journal of Training and Development, 19(1), 32–52. https://doi.org/10.1111/ijtd.12046

García-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, A., y Sein-Echaluce, M. L. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOOC concept in higher education. Telematics and Informatics, 35(4), 1018–1030. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.012

Guàrdia, L., Maina, M., y Sangrà, A. (2013). MOOC Design Principles. A Pedagogical Approach from the Learner’s Perspective. eLearning Papers, 33, 1–6. Descargado de http://hdl.handle.net/10609/41681

Hadwin, A., Järvelä, S., y Miller, M. (2011). Self-Regulated, Co-Regulated, and Socially Shared Regulation of Learning. En B. Zimmerman y D. Schunk (Eds.), Educational psychology handbook series. Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 65–84). Routledge/Taylor & Francis Group. 

Ifenthaler, D. (2012). Determining the effectiveness of prompts for self-regulated learning in problema-solving scenarios. Educational Technology & Society, 15(1), 38–52. 

Järvelä, S., Kirschner, P. A., Hadwin, A., Järvenoja, H., Malmberg, J., Miller, M., y Laru, J. (2016). Socially shared regulation of learning in CSCL: Understanding and prompting individual-and group-level shared regulatory activities. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 11, 263–280. Supported Collaborative Learning. https://doi.org/10.1007/s11412-016-9238-2

Järvelä, S., Kirschner, P. A., Panadero, E., Malmberg, J., Phielix, C., Jaspers, J., … Järvenoja, H. (2015). Enhancing socially shared regulation in collaborative learning groups: designing for CSCL regulation tools. Educational Technology Research and Development, 63(1), 125–142. https://doi.org/10.1007/s11423-014-9358-1

Kaplan, J., Montalembert, M. D., Laurent, P., y Fenouillet, F. (2017). ERICA- an instrument to measure individual and collective regulation of learning. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 67(2), 79–89. https://doi.org/10.1016/j.erap.2017.01.001

Kop, R., y Fournier, H. (2011). New dimensions to self-directed learning in an open networked learning environment. International Journal of Self-Directed Learning, 7(2), 1–18. Descargado de https://nrc-publications.canada.ca/eng/view/accepted/ ?id=c4dc46c9-ef59-46b8-af01-4a7fec44b023 

Littlejohn, A., Hood, N., Milligan, C., y Mustain, P. (2016). Learning in MOOCs: Motivations and self-regulated learning in MOOCs. Learning in MOOCs: Motivations and self-regulated learning in MOOCs. The Internet and Higher Education, 29, 40–48. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.12.003

Littlejohn, A., y Milligan, C. (2015). Designing MOOCs for professional learners: Tools and patterns to encourage self-regulated learning. eLearning Papers, 42, 1–10. Descargado de http://oro.open.ac.uk/id/eprint/46385

Malmberg, J., Järvelä, S., Järvenoja, H., y Panadero, E. (2015). Promoting socially shared regulation of learning in CSCL: Progress of socially shared regulation among high-and low-performing groups. Computers in Human Behavior, 52, 562–572. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.082

Margaryan, A., Bianco, M., y Littlejohn, A. (2015). Instructional quality of Massive Open Online Courses (MOOCs). Computers & Education, 80, 77–83. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.005

McAuley, A., Stewart, B., Siemens, G., y Cormier, D. (2010). The MOOC model for digital practice. Charlottetown, Canada: University of Price Edward Island. Descargado de https://www.oerknowledgecloud.org/archive/MOOC_Final.pdf

McCaslin, M., y Good, T. L. (1996). The informal curriculum. En B. Berliner y R. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 622–670). Macmillan Library Reference Usa/ Prentice Hall International. McCaslin, M., y Hickey, D. T. (2001). Educational psychology, social constructivism, and educational practice: A case of emergent identity. Educational Psychologist, 36(2), 133–140. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3602_8

Milligan, C., y Littlejohn, A. (2014). Supporting professional learning in a massive open online course. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 15(5), 197–213. https://doi.org/10.19173/irrodl.v15i5.1855

Molenaar, I., y Järvelä, S. (2014).Sequential and temporal characteristics of self and socially regulated learning. Metacognition and Learning, 9, 75–85. https://doi.org/10.1007/s11409-014-9114-2

Morris, R., Hadwin, A. F., Gress, C. L., Miller, M., Fior, M., Church, H., y Winne, P. H. (2010). Designing roles, scripts, and prompts to support CSCL in gStudy. Computers in Human Behavior, 26(5), 815–824. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.12.001

Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C., y Frau-Meigs, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 55, 105–114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10

Panadero, E., y Järvelä, S. (2015). Socially shared regulation of learning: A review. European Psychologist, 20(3), 190–203.https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000226

Pérez-Álvarez, R., Maldonado-Mahauad, J., y Pérez-Sanagustín, M. (2018). Tools to Support Self-Regulated Learning in Online Environments: Literature Review. En V. Pammer-Schindler, M. Pérez-Sanagustín, H. Drachsler, R. Elferink, y M. Scheffel (Series Eds.), Lecture Notes in Computer Science. Lifelong Technology-Enhanced Learning. EC-TEL 2018. Lecture Notes in Computer Science (Vol. 11082, pp. 16–30). Cham: Springer. 

Pérez-Álvarez, R., Maldonado-Mahauad, J. J., Sapunar-Opazo, D., y Pérez-Sanagustín, M. (2017). NoteMyProgress: A tool to support learners’ self-regulated learning strategies in MOOC environments. En E. Lavoué, H. Drachsler, K. Verbert, J. Broisin, y M. Pérez-Sanagustín (Eds.), Data Driven Approaches in Digital Education. EC-TEL 2017. Lecture Notes in Computer Science (Vol. 10474, pp. 460–466). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66610-5_43

Powell, S., y Yuan, L. (2013). MOOCs and open education: Implications for higher education. Descargado de https://publications.cetis.org.uk/wp-content/uploads/2013/03/ MOOCs-and-Open-Education.pdf 

Schunk, D. H., y Zimmerman, B. J. (1997). Social origins of self-regulatory competence. Educational Psychologist, 32(4), 195–208. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3204_1

Tschofen, C., y Mackness, J. (2012). Connectivism and dimensions of individual experience. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13, 124–143. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i1.1143

Volet, S., Summers, M., y Thurman, J. (2009). High-level co-regulation in collaborative learning: How does it emerge and how is it sustained? . Learning and Instruction, 19(2), 128–143. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.03.001

Wirth, J. (2009). Guest Editorial: Promoting self-regulated learning through prompts. German Journal of Educational Psychology, 23, 91–94. https://doi.org/10.1024/1010-0652.23.2.91

Zimmerman, B. J. (2000). Attaining Self-regulation: A Social Cognitive Perspective. En M. Boekaerts, P. Pintrich, y M. Zeidner (Eds.), Handbook of Self-Regulation (pp. 13–39). San Diego, CA, US: Academic Press. Handbook of self-regulation. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Publicades

2019-12-20

Com citar

Garcia, I., Barberà, E., & Maina, M. (2019). Disseny d’un sistema de suport a la regulació social de l’aprenentatge en els xMOOC. Research in Education and Learning Innovation Archives, (23), 43–61. https://doi.org/10.7203/realia.23.15914
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    1177
  • PDF (Español)
    483
  • EPUB (Español)
    72
  • HTML (Español)
    130
  • XML (Español)
    104

Número

Secció

MONOGRÀFIC

Metrics

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.