Historical knowledge and feminist consciousness: placing women in history
DOI:
https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.19107Keywords:
Women’s History, Women’s Studies, patriarchy, feminism, Gerda LernerAbstract
The purpose of this paper is to reflect on how the process of building women's history has been addressed. To this end, the book The creation of the feminist consciousness, from de Middle Ages to Eighteen-Seventy of the researcher and feminist Gerda Lerner, translated into Spanish in 2019, will serve as the axis of our work. The approach to women's history is contextualized in the 1960s in the United States, where the economic, political, social and cultural relations of capitalism were problematized by different movements, including radical feminism.
Downloads
References
Amorós, C. (1985). Hacia una crítica de la razón patriarcal. Anthropos.
Amorós, C. (Coord.). (1998). Diez palabras clave sobre Mujer. Verbo Divino.
Amorós, C. y de Miguel, A. (2018). Teoría feminista, de la Ilustración al Segundo sexo. Biblioteca Nueva.
Anderson, B. y Zinsser, J. P. (1991). Historia de las mujeres, una historia propia. Crítica.
Hartmann, H. (1976). Capitalism, Patriarchy, and Job Segregation by Sex. Signs, 1(3), 137-169.
Lerner, G. (1975). Placing women in history: Definitions and challenges. Feminist Studies, 3(1/2), 5-14.
Lerner, G. (1979). The majority finds its past, placing woman in history. The University of North Carolina Press.
Lerner, G. (1992). Black women in white America. A documentary history. Vintage Book Editions.
Lerner, G. (1998). The meaning of Seneca Falls: 1848-1998. Dissent-NewYork, 4, 35-41.
Lerner, G. (2002). Fireweed: a political autobiography. Temple University Press.
Lerner, G. (2017). La creación del patriarcado. Katacrak.
Lerner, G. (2019). La creación de la conciencia feminista, de la Edad Media a 1870. Katacrak.
Nash, M. (1982). Desde la invisibilidad a la presencia de la mujer en la historia, corrientes historiográficas y marcos conceptuales de la nueva historia de la mujer. En Nuevas perspectivas sobre la mujer (pp. 18-37). Universidad Autónoma de Madrid.
Nash, M. (1994). Experiencia y aprendizaje. La formación histórica de los feminismos en España. Historia social, 20, 151-172.
Pedregal Rodríguez, M. A. (2007). “Ancilla Dei”. El discurso cristiano sobre la sumisión femenina. Studia historica. Historia antigua, 25, 417-434.
Ramos, D. (2017). La docencia de la historia de las mujeres en las universidades públicas españolas: entre el suelo pegajoso y el techo de cristal. En Como enseñamos la historia (de las mujeres): Homenaje a Amparo Pedregal (pp. 75-98). Icaria.
Scott, J. (1986). Gender: a Useful Category of Historical Analisis. American Historical Review 91(5), 1053-1075.
Segura Graíño, C. (2015). Cómo construimos la Historia de las Mujeres desde las Universidades españolas. Revista de historiografía (RevHisto), 22, 255-271.
Valcárcel, A. (2000). La memoria colectiva y los retos del feminismo. En A. Valcárcel, M. D. Renau y R. Romero (eds.) Los desafíos del feminismo ante el siglo XXI (pp. 19-54). Instituto Andaluz de la Mujer.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract868
-
PDF (Español)293
Issue
Section
License
Los contenidos de Con-ciencia Social están protegidos por una licencia Creative Commons del tipo Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Unported.