The fascist impetus to teach philosophy and the genesis of a model

Authors

  • Álvaro Castro Sánchez Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.20264

Keywords:

fascisms, Francoism, History of Philosophy, posfascism

Abstract

The present study aims to be a review of the two research lines carried out by the author during last years: history of the philosophy during the Francoism, as well as the history of the fascisms and posfascisms, stablishing bridges among them and adding the perspective of comparative history. Despite the length limitations of text do not allow making a deep analysis, the target is to set up some interrogations about the predominant philosophy model and also to open a reflection about the future, in a possible context of political hegemony of the extreme right.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro Sánchez, Á. (2014). Ontología del tiempo y nacional-catolicismo en José Pemartín y Sanjuán (1888-1954). Genealogía de un pensador reaccionario [Tesis doctoral, UNED]. http://http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Filosofia-Acastro  

 

Castro Sánchez, Á. (2018). La utopía reaccionaria de José Pemartín y Sanjuán (1888-1954). Una historia genética de la derecha española. Universidad de Cádiz.

 

Castro Sánchez, Á. (2019). El fascismo y sus fantasmas. Cambios y permanencias de la derecha radical, siglos XX y XXI. La Linterna Sorda.

 

Magnino. L. (1953). La enseñanza de la Filosofía en Italia. Revista de Educación, 10, 206-208.

 

Moreno Pestaña, J. L. (2013). La norma de la filosofía. La configuración filosófica del patrón filosófico durante la Guerra Civil y el Franquismo (1940-1960). Biblioteca Nueva.

 

UNESCO (2011). La Filosofía, escuela de libertad. UNAM.

 

Vázquez García, F. (2009). La filosofía española: herederos y pretendientes. Una lectura sociológica (1963-1990). Ábada.

 

Zaragüeta, J. (1953). Plan de enseñanza de la filosofía en la Universidad. Revista de Educación, 10, 128-134.

 

Ziemer, G. (1942). Educación para la muerte. La Formación de un nazi. Minerva.

Published

2021-02-25

How to Cite

Castro Sánchez, Álvaro. (2021). The fascist impetus to teach philosophy and the genesis of a model. Con-Ciencia Social, (4), 139–146. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.20264
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    256
  • PDF (Español)
    105

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.