Student teaching programs as a tool for diagnosing theoretical and practical needs in the Degree in Fine Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.15.26411

Keywords:

Proyecto innovación, Educación académica, Educación superior, Educación artística, programación educativa, Bellas Artes

Abstract

This article has been developed from research carried out within a teaching innovation project of the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid. The sample is conformed from the final works of educational programs of 420 students over the last 4 years within the compulsory subject called Didactic Bases for Art Education and whose main objective is to diagnose the interests and needs that students require within the studies of Fine Arts. All the data obtained serve to establish a mixed comparative which, in conclusion, shows us that the Fine Arts students show a change in the trend of interests in areas of knowledge and culture, with a predisposition to contemporary rather than traditional themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Ranilla, Facultad de Bellas Artes. Departamento de Escultura y Formación Artística. Universidad Complutense de Madrid. 

PDI Contratado Doctor del Dpto. de Escultura y Formación Artística (Sección Formación Artística). Editor de la Revista Arte, Individuo y Sociedad y profesor del Máster en Formación del Profesorado de ESO, Bachillerato, FP y enseñanzas de idiomas en la asignatura Procesos y métodos de los medios audiovisuales. Investigador en activo con publicaciones en Q1 y congresista e investigador en diversos proyectos I+D y de Innovación educativa. Miembro del Grupo Investigador GiMupai. Ha trabajado en diferentes universidades -y facultades-: Universidad Antonio Nebrija (Facultad de Lenguas y Educación; Facultad de Comunicación y Artes) , Universidad Internacional de la Rioja (Educación), Universidad Alfonso X el Sabio (Educación), Universidad Complutense de Madrid (Educación y Universidad de Mayores), Facultad de Pedagogía en Viena (Austria), Facultad de Filosofía Varsovia (Polonia) y Facultad de Bellas Artes, Gdansk (Polonia); y ha sido premiado por la Aneca a la Docencia Excelente en 2016 y 2017. También ha expuesto su trabajo como artista en espacios como: Fundación Antonio Pérez, La Casa Encendida, MediaLabPrado y Off Limits entre otras.   

References

Alonso, C. (2014). Análisis de contenidos entre estudios de Bachiller Artístico y Grado en Bellas Artes, Historia y Comunicación Social, 19, 73-81. http://dx-doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45109

 

Álvarez, P.R., y López, D. (2019). Perfil de ingreso y problemas de adaptación del alumnado universitario según la perspectiva del profesorado. REOP, 30 (3), 46-63. 

 

Belver, M. H., Acaso, M., Nuere, S., Moreno, M. C., Antúnez, N., y Ávila, N. (2011) Didáctica de las artes y la cultura visual. Akal. 

 

Brea, J.L. (2007). Cultura Ram. Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Gedisa. 

 

Corredor, Z. (2016). Las adecuaciones culturales como elemento clave para asegurar una educación inclusiva. Educ@ción en contexto, 2 (3), 56-78.

 

Cuesta, S., y Navarrete, A. (1998, enero 21). El aprendizaje del arte en la crisis de la moderna idea de universidad [Comunicado]. Posiciones, Bilbao, España. 

 

Daichendt, J. (2010). Artist teacher: A philosophy for creating and teaching. Intellect books. 

 

De Miguel, A., Nuño, L., Rodríguez, E., y Roldán, C. (2016). Patriarcado académico y neoliberalismo sexual, Tehura. Revista de Cultura, Pensamiento y Saberes, 9, 41-50. 

 

Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza: diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Akal. 

 

Gracia, D. (2017). Estudios sobre condiciones de empleabilidad de los artistas jóvenes en los ámbitos del arte y la educación en España, Centro de Arte Reina Sofía. 

 

Infante, J. (2008). La reforma de los planes de estudio universitarios de la España democrática (1977-2000), Revista de Educación, 351, 251-282. 

 

Jiménez, A. (2009). Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre la universidad y mercado laboral, Revista Iberoamericana de Educación, 50 (1), 1-8. 

 

Lamo, E. (2001). La reforma de la universidad en la sociedad del conocimiento. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 93, 243-255. 

 

Ley Orgánica 11 y 12 de mayo, sobre la transformación de las Escuela Superiores de Bellas Artes en Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla y Valencia en Facultades de las Respectivas Universidades (BOE núm. 113, de 12 mayo de 1978). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1978-12743

 

 

Liria, C. F., & García, C. S. (2017). El Plan Bolonia. Los Libros de La Catarata.

 

Martínez, M. M., García, B., y Quintanal, J. (2006). El perfil del profesor universitario de calidad desde la perspectiva del alumnado. Educación XXI, 9, 183-198. 

 

Rubio Simón, A. J. (2019). Recordar las facultades del arte. Bellas Artes y Universidad de Madrid (1967- 1922) [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-prints Archivo. https://eprints.ucm.es/id/eprint/58713/1/T41648.pdf

 

Rubio Simón, A. J. (2019). Recordar las facultades del arte. Bellas Artes y Universidad de Madrid (1967- 1922) [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/58713/1/T41648.pdf

 

Sánchez Martínez, J.A. “Miradas diez años de enseñanzas artísticas en Cuenca”, España: Añil: Cuadernos de Castilla- La Mancha, 1997, no. 13. P. 45. 

 

Sánchez Martínez, J.A. (1997). Miradas diez años de enseñanzas artísticas en Cuenca. Añil: Cuadernos de Castilla- La Mancha, 13, 45-48. 

 

Sánchez, J. A. (1997). Miradas: Diez años de enseñanzas artísticas en Cuenca. Añil, Cuadernos de Castilla, 13, 45.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Ranilla, M. (2024). Student teaching programs as a tool for diagnosing theoretical and practical needs in the Degree in Fine Arts. Educación artística: Revista De investigación, (15), 222–243. https://doi.org/10.7203/eari.15.26411
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    3
  • PDF (Español)
    2

Issue

Section

Articles

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.