Student teaching programs as a tool for diagnosing theoretical and practical needs in the Degree in Fine Arts
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.15.26411Keywords:
Proyecto innovación, Educación académica, Educación superior, Educación artística, programación educativa, Bellas ArtesAbstract
This article has been developed from research carried out within a teaching innovation project of the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid. The sample is conformed from the final works of educational programs of 420 students over the last 4 years within the compulsory subject called Didactic Bases for Art Education and whose main objective is to diagnose the interests and needs that students require within the studies of Fine Arts. All the data obtained serve to establish a mixed comparative which, in conclusion, shows us that the Fine Arts students show a change in the trend of interests in areas of knowledge and culture, with a predisposition to contemporary rather than traditional themes.
Downloads
References
Alonso, C. (2014). Análisis de contenidos entre estudios de Bachiller Artístico y Grado en Bellas Artes, Historia y Comunicación Social, 19, 73-81. http://dx-doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45109
Álvarez, P.R., y López, D. (2019). Perfil de ingreso y problemas de adaptación del alumnado universitario según la perspectiva del profesorado. REOP, 30 (3), 46-63.
Belver, M. H., Acaso, M., Nuere, S., Moreno, M. C., Antúnez, N., y Ávila, N. (2011) Didáctica de las artes y la cultura visual. Akal.
Brea, J.L. (2007). Cultura Ram. Mutaciones de la cultura en la era de su distribución electrónica. Gedisa.
Corredor, Z. (2016). Las adecuaciones culturales como elemento clave para asegurar una educación inclusiva. Educ@ción en contexto, 2 (3), 56-78.
Cuesta, S., y Navarrete, A. (1998, enero 21). El aprendizaje del arte en la crisis de la moderna idea de universidad [Comunicado]. Posiciones, Bilbao, España.
Daichendt, J. (2010). Artist teacher: A philosophy for creating and teaching. Intellect books.
De Miguel, A., Nuño, L., Rodríguez, E., y Roldán, C. (2016). Patriarcado académico y neoliberalismo sexual, Tehura. Revista de Cultura, Pensamiento y Saberes, 9, 41-50.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza: diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Akal.
Gracia, D. (2017). Estudios sobre condiciones de empleabilidad de los artistas jóvenes en los ámbitos del arte y la educación en España, Centro de Arte Reina Sofía.
Infante, J. (2008). La reforma de los planes de estudio universitarios de la España democrática (1977-2000), Revista de Educación, 351, 251-282.
Jiménez, A. (2009). Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre la universidad y mercado laboral, Revista Iberoamericana de Educación, 50 (1), 1-8.
Lamo, E. (2001). La reforma de la universidad en la sociedad del conocimiento. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 93, 243-255.
Ley Orgánica 11 y 12 de mayo, sobre la transformación de las Escuela Superiores de Bellas Artes en Barcelona, Bilbao, Madrid, Sevilla y Valencia en Facultades de las Respectivas Universidades (BOE núm. 113, de 12 mayo de 1978). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1978-12743
Liria, C. F., & García, C. S. (2017). El Plan Bolonia. Los Libros de La Catarata.
Martínez, M. M., García, B., y Quintanal, J. (2006). El perfil del profesor universitario de calidad desde la perspectiva del alumnado. Educación XXI, 9, 183-198.
Rubio Simón, A. J. (2019). Recordar las facultades del arte. Bellas Artes y Universidad de Madrid (1967- 1922) [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-prints Archivo. https://eprints.ucm.es/id/eprint/58713/1/T41648.pdf
Rubio Simón, A. J. (2019). Recordar las facultades del arte. Bellas Artes y Universidad de Madrid (1967- 1922) [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/58713/1/T41648.pdf
Sánchez Martínez, J.A. “Miradas diez años de enseñanzas artísticas en Cuenca”, España: Añil: Cuadernos de Castilla- La Mancha, 1997, no. 13. P. 45.
Sánchez Martínez, J.A. (1997). Miradas diez años de enseñanzas artísticas en Cuenca. Añil: Cuadernos de Castilla- La Mancha, 13, 45-48.
Sánchez, J. A. (1997). Miradas: Diez años de enseñanzas artísticas en Cuenca. Añil, Cuadernos de Castilla, 13, 45.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract3
-
PDF (Español)2
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.