Valoració de l’alumnat sobre l’ús de clickers i vídeo tutorials en l’educació superior
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.22.14582Paraules clau:
TIC, Clickers, mUVies, educació superior, grau en International Business/Negocis Internacionals, volum de treballResum
L'engegada dels graus i postgraus en les universitats espanyoles ha vingut acompanyada d'una revisió de les metodologies docents utilitzades incorporant, en molts casos, l'ús de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). Les TIC de Eines de Resposta d'Audiència (ERA), els Clickers, i els vídeos (mUVies) es van utilitzar en una assignatura quantitativa d'un grau de la Universitat de València (UV) en un intent de pal·liar la baixa càrrega lectiva de la mateixa i dotar a l'alumnat de material de suport dins i fora de l'aula. El treball que es presenta examina la percepció que l'alumnat tingué de l'ús d'aquestes TIC en el seu procés d'aprenentatge i també el volum de treball que suposà la seua engegada. Utilitzant anàlisis descriptives i inferencials sobre les opinions obtingudes en les enquestes sobre les TIC i els resultats de l'avaluació contínua i l'examen final, concloem que l'alumnat va valorar molt positivament l'ús d'ambdues TIC amb una qualificació mitjana superior a 8 (sobre 10), valorant millor els VIDEOS-mUVies que els Clickers. Quant al volum de treball que la implantació de les TIC suposà, aquesta s'estima en unes 7.5 hores per a l'alumnat i d'unes 132.5 hores per al professorat.
Descàrregues
Referències
Badia Valiente, J.D., Olmo Cazevieille, F. y Navarro Jover, J.M. (2016). On-line quizzes to evaluate comprehension and integration skills. Journal of Technology and Science Education, 6(2), 75-90. http://dx.doi.org/10.3926/jotse.189
Baker, J. W. (2000). The Classroom Flip: Using web course management tools become the guide by the side.Communication Faculty Publications, 15, 9-17. Recuperado de: http://digitalcommons.cedarville.edu/media_and_applied_communications_publications/15
Baker, A. (2016). Active Learning with interactive videos: Creating student-guided learning materials. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 10(3-4), 79-87. doi:https://doi.org/10.1080/1533290X.2016.1206776
Barac, M. y Pardo-García, C. (2015). Uso de los clickers en asignaturas con características docentes diferentes: motivación y evaluación del alumnado. Trabajo presentado en las IV Jornades IDES, Valencia. Recuperado de: http://www.uv.es/econdocs/ides2015/Llibre_actes_IV_jornades_IDES_2015
Barac, M., López Rodríguez, M.I. (2017). Cuantificando el impacto de los clickers en la docencia universitaria. En ESIC (Ed.), Abstracts del IV Simposio Internacional Innovación Aplicada (ESIC-IMAT). Valencia, España (págs. 59-60).
Caballer Tarazona, M. y Pardo-García, C. (2014). Statistics continuous assessment through an activity using an interactive voting system. En International Association of Technology, Education and Development (IATED) (Ed.), Actas de 6th International Conference on Education and New Learning Technologies, EDULEARN14 Proceedings, Barcelona, España. (pàgs. 2939-2944).
Calvo Roselló, V., López Rodríguez, M.I.y Ruiz Ponce, F. (2017). Uso de un Electronic Voting System: una radiografía del aula universitaria en tiempo real. En Editorial Universitat Politècnica de València, Actas de 5th International conference on innovation, documentation and education (INNODOCT), Valencia, España. (págs. 715-726)
Casasús, T., Ivars,A. y López M.I. (2018). Present and future of the e-learning in economics schools and faculties. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 5(1), 44-64.
Derek Bruff, D. (2009). Teaching with classroom response systems: creating active learning environments. Ed. Wiley.
Dixon, R. y Rawlings, G. (1987). Experiences with continuous assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 12(1), 24-36.
Fuertes, A., García, M., Castaño, M.A., López, E., Zacares, M., Cobos, M., Ferris, R. y Grimaldo, F. (2016). Uso de herramientas de respuesta de audiencia en la docencia presencial universitaria. Un primer contacto.En M. Torres Gil y J.J. Cañadas Martínez (eds.) Actas de las XXII Jenui. Almería, España (págs. 261-268). https://reutilitza.upc.edu/ca/imatges-noticies/actas_jenui2016.pdf
Gallardo Echenique, E. E. (2012).Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 7-21.
García Aretio, L. (2017). Los MOOC están muy vivos. Respuestas a algunas preguntas. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 9-27.
Gross, D.; Pietri, E. S., Anderson, G., Moyano-Camihort, K. y Graham, M. J. (2015). Increased preclass preparation underlies student outcome improvement in the flipped classroom. CBE Life Sciences Education, 14(4), 1–8. http://doi.org/10.1187/cbe.15-02-0040
Lage, M. J., Platt, G. J. y Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43.
León, J.A., Peñalba, G. y Escudero, I. (2002). Profe, ¿puedo preguntar? Una breve introducción a la interacción de preguntas y respuestas entre profesor y alumno. Psicología Educativa, 8(2), 107-126.
López Rodríguez, M.I y Barac, M. (2016). Uso de los clickers en una asignatura de diseño de experimentos. Trabajo presentado en las V Jornades IDES, Valencia, España..
López Rodríguez, M.I., Palací López, J. y Palací López, D. (2015). Use of ICTs in degree studies: a descriptive analysis. En Actas de 8th International Conference of Education (ICERI), Research and Innovation, Sevilla, España (págs. 2286-2290). https://library.iated.org/publications/ICERI2015
Navarro, J.M. y Olmo, F. (2014). Socrative, una aplicación web 2.0 para evaluar la comprensión de los estudiantes. En Botti, V., Fernández, M.A., Simó y J. Fargueta, F. (eds.), Jornadas de Innovación Educativa y Docencia en Red de la Universitat Politécnica de València (pp. 69-79). Valencia: Editorial Universitat Politécnica de València.
Pastor, R. M. S. y López, Ó. C. (2017). Acercar la flipped classroom al aula de música universitaria mediante el uso de aplicaciones para realizar y gestionar vídeos. Percepción y valoración de los estudiantes. European Scientific Journal, 13(1), 89–101. doi:http://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n1p89
Perdomo, W. (2016). Estudio de evidencias de aprendizaje significativo en un aula bajo el modelo Flipped Classroom. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 55, 1–17. doi:http://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.618
Pintor Holguín, E., Gargantilla Madera, P., Herreros Ruiz-Valdepeñas, B. y López del Hierro, M. (2014). Kahoot en docencia: una alternativa practica a los clickers. Presentado en las XI Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Educar para transformar (págs. 322-329).
Pueo, B., Jimenez-Olmedo, J. M., Penichet-Tomas, A. y Carbonell-Martinez, J. A. (2017). Aplicación de la herramienta EDpuzzle en entornos de aprendizaje individuales dentro del aula. En R. Roig-Vila (ed.). Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.
Singh, V., Abdellahi, S., Maher, M. Lou y Latulipe, C. (2016). The video collaboratory aas a learning environment. In Proceedings of the 47th ACM Technical Symposium on Computer Science Education (SIGCSE ’16) (págs. 352–357). http://doi.org/10.1145/2839509.2844588
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum1153
-
PDF (Español)645
-
EPUB (Español)204
-
XML (Español)105
-
HTML (Español)270
Número
Secció
Llicència
Els articles publicats en aquesta revista estan subjectes als termes següents:
1. La Universitat de València és l’editora de Research in Education and Learning Innovation Archives. La revista conserva els drets patrimonials (copyright) del que es publica en la revista, si bé permet i propicia la reutilització d’aquests escrits sota una llicència copyleft.
2. Els textos publicats en aquesta revista estan –si no s’indica el contrari– sota una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
La revista anima els seus autors a difondre i donar major visibilitat a les recerques que publique en Research in Education and Learning Innovation Archives, de manera que els informa que en publicar amb nosaltres:
- L’autor conserva els drets d’autor encara que cedeix a la revista el dret de la primera publicació.
- El treball es publica amb una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
- Autoarxiu: s’autoritza i recomana als autors difondre el seu treball en Internet en repositoris institucionals i altres pàgines personals o institucionals, per afavorir la seua visibilitat i citació, sempre indicant clarament que el treball es va publicar per primera vegada en aquesta revista.