Performance Pedagogy as a Paradigm of Feminism and Sexual and Gender Diversity at Secondary School
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.12.19723Keywords:
Art Education, Sexual and Gender Diversity, Feminism, Performance Pedagogy, Social NetworksAbstract
This article is located in the field of Artistic Education that is developed within the Compulsory Secondary Education (ESO). It explains my artistic research that tries to merge performance pedagogy, feminism and diversity by means of different artistic practices (from drawing to performance) in and out the classroom and by using social networks. Furthermore, this educational project of artistic research proposes a different methodology through the artistic action developed by students’ own bodies in order to promote creativity, self-esteem, empathy, coexistence and a whole series of inclusive values and policies related to equality and mainly to sexual and gender diversity.
Downloads
References
Boal, A. (1989). Teatro del oprimido 1. Teoría y práctica. México: Patria.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Butler, J. (2013). Bodies That Matter. Londres-Nueva York: Routledge.
Castells, M. (2000). La sociedad red. Madrid: Alianza editorial.
Coll-Planas, G., y Vidal, M. (2013). Dibuixant el gènere. La Pobla Llarga: Edicions 96.
Feixa, C. (2014). De la generación@ a la #generación. La juventud en la era digital. Barcelona: Nuevos Emprendimientos Editoriales.
Ferrando, B. (2007). Bartolomé Ferrando. Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 79-98. En V. Torrens (ed.). Huesca: Diputación de Huesca.
Ferrando, B. (2009). El arte de la performance. Elementos de creación. Valencia: Mahali Ediciones (Stella Cometa, S.L.).
Foucault, M. (2005): Historia de la sexualidad. La voluntad de saber. Madrid, Siglo XXI.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra Nueva.
Gardner, H. (2012). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2013). Mentes creativas. Una anatomía de la creatividad. Barcelona: Paidós.
Generelo, J., y Pichardo. J. I. (2005). Homofobia en el sistema educativo. Madrid: Visor.
Haraway, D.I. (1991). Simions, Cyborgs and Women. The Reinvention of Nature. Londres: Free Association Books.
Huerta, R. (2014). La educación artística como motor de cambio social. Cuadernos de Pedagogía, 441, 48-50.
Huerta, R. (2016). Transeducar. Arte, docencia y derechos LGTB. Madrid: Egales.
Huerta, R. (2020). Tres performances para un país que lucha con arte (Ensayo visual), Revista Gearte, 7(3), 639-646. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.101933
Jubany, J. (2017). ¿Hiperconectados? Educarnos en un mundo digital. Barcelona: Eumo.
Krauss, R. (1985). La escultura en el campo expandido. En H. Foster (ed.). La posmodernidad. Barcelona: Kairós.
Parral, V. (2015). Nueve años de diversidad afectivo-sexual e identidad de género en el aula de Plástica. En R. Huerta y A. Alonso (eds.). Educación artística y diversidad sexual, 107-124. Valencia: Universitat de València.
Pichardo, J. I. (2009). Adolescentes ante la diversidad sexual. Homofobia en los centros educativos. Madrid: Los Libros de la Catarata.
Preciado, B. (2002). Manifiesto contra-sexual. Prácticas subversivas de identidad sexual. Madrid, Ópera Prima.
Preciado, B. (2008). Testo Yonqui. Pozuelo de Alarcón: Espasa Calpe.
Rheingold, H. (2004). Multitudes inteligentes: Las redes sociales y las posibilidades de las tecnologías de cooperación. Barcelona: Gedisa.
Robinson, K. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Barcelona: Penguin Random House.
Robinson, K. (2011). Out of Mind: Learning to Be Creative. Chichester: Capstone.
Torrens, V. (2007a). Raíces, micelos y rizomas de la performance. En V. Torrens (ed.). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 13-26. Huesca: Diputación de Huesca.
Torrens, V. (2007b). Creatividad en acción. En V. Torrens (ed.). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 27-30. Huesca: Diputación de Huesca.
Torrens, V. (2007c). La performance como juego. En V. Torrens (ed.). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 31-36. Huesca: Diputación de Huesca.
Torrens, V. (2007d). Naturaleza comunicativa. En V. Torrens (ed.). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 37-44. Huesca: Diputación de Huesca.
Torrens, V. (2007e). La pedagogía de la acción. En V. Torrens (ed.). Pedagogía de la performance. Programas de cursos y talleres, 45-48. Huesca: Diputación de Huesca.
Varela, N. (2005). Feminismo para principiantes. Barcelona, Ediciones B.
Zavalloni, G. (2011). La pedagogía del caracol. Por una escuela lenta y no violenta. Barcelona: Graó.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1143
-
PDF (Español)1270
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.