Educating in design: thinking and looking beyond capitalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.15.26410

Keywords:

Educación, Diseño Crítico, Capitalismo, Visualidad crítica

Abstract

Design education does not often problematise how design creates the world. This is mainly because educational programmes and approaches often omit criticality as a practice that can be sustained over time. In recent years terms such as "critical design" or "critical practice" have appeared in the design literature as emerging spaces from which to interrogate society through design. This essay presents an educational experience based on design criticism, whose aim is to promote debate and reflection on the relationship between design and capitalism, analysing the multiple interrelationships between the two. It then presents a classroom practice based on "critical visuality" as a method of enquiry and points out some considerations to be taken into account in the triad of education, design and capitalism, which should be approached from a "problematising education".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dionisio Sánchez-Rubio, Escola d'Art i Superior de Disseny de València

Dionisio Sánchez-Rubio es profesor titular de la Escola d'Art i Superior de Disseny de València; Máster en Arte: Producción e investigación (UPV); Doctorando en Arte: Producción e Investigación (UPV); miembro de la Comisión de Evaluación de la Investigación (CAI) del Instituto Superior de Enseñanzas Artísticas ISEACV; investigador en la Universitat Politècnica de València; miembro del grupo de investigación LCI (Laboratorio de Creaciones Intermedia) de la Universitat Politècnica de València; y miembro del grupo de investigación “Diseño y Procesos Didácticos” de la Escola d'Art i Superior de Disseny de València, desde donde desarrolla el proyecto “News From Nowhere: Arte, Diseño y Política.

References

Bailey, S. (2006). Towards a Critical Faculty. On the Future of Art School: A Primer.

Bennett, P. (2013). Educating for Utopia: William Morris on useful learning versus' useless toil'. The Journal of William Morris Studies, 20(2), 54-72.

Berardi, F. (2007). Generación post-alfa. Buenos Aires: Tinta Limón.

Chaves, N., Arfuch, L., & Ledesma, M. (1997). Diseño y comunicación. Paidós

Dunne, A., & Raby, F. (2013). Speculative everything: design, fiction, and social dreaming. MIT press.

Escobar, A. (2019). Autonomía y diseño: la realización de lo comunal. Editorial Universidad del Cauca.

Espluga, E. (2021). No seas tú mismo. Paidós.

Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Ediciones.

Foster, H. (2004). Diseño y delito. Ediciones Akal.

Fry, T. (2017). Design education in a broken world. The Studio at the Edge of the World.  [Archivo PDF] http://www.thestudioattheedgeoftheworld.com/uploads/4/7/4/0/47403357/fry-designeducation.pdf

Goodbun, J., Till, J., Rumpfhuber, A., & Klein, M. (2014). The design of scarcity. Strelka.

Laranjo, Francisco Miguel. Design as criticism: methods for a critical graphic design practice. Diss. University of the Arts London, 2017.

Lindgren, J. (2 de enero de 2020). Graphic design’s factory settings. Walkerart.org. https://walkerart.org/magazine/jacob-lindgren-graphic-designs-factory-settings

Lovink, G. (2019). Tristes por diseño: las redes sociales como ideología (Vol. 2). Consonni.

Lupton, E. (1997). The designer as producer. AIGA Journal of Graphic Design, 15, 5-6.

Mandel, E. (1979). El capitalismo tardío. Ediciones Era.

Mazé, R. (2009). Critical of what. In Iaspis forum on design and critical practice: The reader (pp. 379-397).

Morton, T. (2021). Hiperobjetos: filosofía y ecología después del fin del mundo. Adriana Hidalgo Editora.

Remedios, Z. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Editorial Anagrama.

Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración: hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía (Vol. 2047). Katz Editores.

Rosa, H. (2019). Resonancia: una sociología de la relación con el mundo (Vol. 3103). Katz Editores.

Owen, K. (1984). Community Art and the State: storming the citadels. London: Comedia.

Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Debate.

Thackara, J. (Ed.). (1988). Design after modernism: Beyond the object. Thames and Hudson.

Willis, A. M. (2006). Ontological designing. Design philosophy papers, 4(2), 69-92.

Wizinsky, M. (2022). Design after Capitalism: Transforming Design Today for an Equitable Tomorrow. MIT Press.

Zygmunt, B., & Lyon, D. (2013). Vigilancia líquida. Grupo Planeta.

Zizek, S. (2011). Primero como tragedia, después como farsa (Vol. 10). Ediciones Akal.


Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Sánchez-Rubio, D. (2024). Educating in design: thinking and looking beyond capitalism. Educación artística: Revista De investigación, (15), 244–257. https://doi.org/10.7203/eari.15.26410
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2
  • PDF (Español)
    7

Issue

Section

Articles

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.