Educació viralitzada en la universitat: model tecnopedagògic per a transcendir els límits de l’aula en el procés d’aprenentatge
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.28.20977Paraules clau:
investigació basada en el disseny, metodologies àgils, aprenentatge en xarxa, sistemes de gestió de continguts, portafolisResum
L’aprenentatge universitari té vocació de ser utilitzat i transferit a altres contextos, sobretot en el camp professional. El marc de l’educació per competències és un camp ideat per a això, però es detecta la necessitat de disposar de mecanismes que impulsen la comunicació d’aquest coneixement de manera efectiva i fiable. En aquest article es presenta el procés de disseny, refinament i posada en pràctica d’una eina que es basa en els principis –e, que aporta una capa robusta que vol facilitar la tutorització dels coneixements propis de les disciplines universitàries amb el qual poden acabar conformant una xarxa de perfils i continguts supervisats per docents. Tot això a partir de la capacitació dels estudiants en la institució per a crear xarxes de coneixement actiu que trenquen l’estancament formal i la linealitat docent i expandeixen el saber adquirit de manera tutoritzada per una comunitat oberta i més àmplia. La metodologia utilitzada és la investigació basada en el disseny que es va fer entre els anys 2015 i 2019. El resultat és una eina conceptual capaç de transformar a fons el diàleg entre la universitat i els diferents contextos d’aplicació del coneixement que s’obté en el seu propi entorn. En l’article s’exposen els constructes que s’han elaborat per refinar el model que es proposa i que s’està utilitzant de manera general en un entorn universitari en línia.
Descàrregues
Referències
Anderson, T., y Dron, J. (2014). Teaching Crowds: Learning and Social Media. Canadá: Athabasca University Press.
Aparici, R., y Silva, M. (2012). Pedagogy of Interactivity. Comunicar, 19(38), 51–58. Descargado de https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-05
Barberà, E., Gewerc-Barujel, A., y Rodríguez-Illera, J. L. (2016). Portafolios electrónicos y educación superior en España: Situación y tendencias. Revista de Educación a Distancia (RED), 50. Descargado de https://revistas.um.es/red/article/view/271151
Beck, K., Beedle, M., Bennekum, A. V., Cockburn, A., Cunningham, W., y Fowler, M. (2001). Manifiesto por el Desarrollo Ágil de Software. Descargado de https://bit.ly/3aB2M79
Becker, S. A., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. G., y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC horizon report: 2017 higher education edition. The New Media Consortium. Descargado de https://library.educause.edu/resources/2017/2/2017-horizon-report
Benito-Crosetti, B. D., y Salinas-Ibáñez, J. M. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631
Berga, Q., Blasco, L., Melenchón, J., y Bertan, A. (2018). Network Learning Environments: Integrating An Online Learning Model With The Wordpress Publishing Model For The Teaching-learning Of Graphic Design And Arts. Proceedings of the 10th European Distance and E-Learning Network Research Workshop (pp. 392–397).
Czerkawski, B. (2016). Blending Formal and Informal Learning Networks for Online Learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17 (3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2344
Dabbagh, N., y Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self- regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet and Higher Education, 15(1), 3–8. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.06.002
den Boomen, M. V. (2014). Transcoding the digital: How metaphors matter in new media. Institute of Network Cultures.
Downes, S. (2010). Learning Networks and Connective. En H. H. Yang y S. C.-Y. Yuen (Eds.), Collective intelligence and e-learning 2.0: Implications of web-based communities and networking (pp. 1–26). Hershey, PA: Information Science Reference. Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Ediciones Destino.
eLearn Center. (2018). Estudi sobre els usos docents del portafolis i eines visuals a la UOC. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
eLearn Center. (2019). Usos docents del UOCFolio en base a l’informe de resultats de l’estudi sobre els usos docents del portafolis i eines visuals a la UOC. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Fung, D. (2017). A connected curriculum for higher education. London: UCL Press. Descargado de https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1558776/1/A-Connected-Curriculum-for-Higher-Education.pdf
Gewerc-Barujel, A., Montero-Mesa, L., y Lama-Penín, M. (2014). Collaboration and Social Networking in Higher Education. Comunicar, 21(42), 55–63. https://doi.org/10.3916/ C42-2014-05
Greenhow, C., y Lewin, C. (2016). Social media and education: Reconceptualizing the boundaries of formal and informal learning. Learning, Media and Technology, 41(1), 6–30. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1064954
Hidalgo, E. S. (2019). Adapting the scrum framework for agile project management in science: Case study of a distributed research initiative. Heliyon, 5(3). https://doi.org/ 10.1016/j.heliyon.2019.e01447
Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robison, A. J., y Weigel, M. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Chicago, IL: MIT Press. Descargado de https://www.macfound.org/media/article_pdfs/jenkins_white_paper.pdf
Laurillard, D. (2013). Rethinking university teaching: A conversational framework for the effective use of learning technologies. London: Routledge.
Maeda, J. (2019). How to speak machine: Computational thinking for the rest of us. New York: Portfolio//Penguin.
March, S. T., y Smith, G. F. (1995). Design and natural science research on information technology. Decision Support Systems. Decision Support Systems, 15, 251–266. https://doi.org/10.1016/0167-9236(94)00041-2
Mott, J. (2010). Envisioning the post-LMS era: The open learning network. Educause Quarterly(1), 33–33. Descargado de https://er.educause.edu/articles/2010/3/envisioning-the-postlms-era-the-open-learning-network
Murray, J. H. (2012). Inventing the medium: Principles of interaction design as a cultural practice. Cambridge, Mass: MIT Press.
Oates, B. J. (2006). Researching information systems and computing. London / Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
Oddone, K., Hughes, H., y Lupton, M. (2019). Teachers as Connected Professionals. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4082
Peters, M., y Romero, M. (2019). Lifelong learning ecologies in online higher education: Students’ engagement in the continuum between formal and informal learning. British Journal of Educational Technology, 50(4), 1729–1743.
Reeves, T. (2006). Design research from a technology perspective. Educational design research (pp. 64–78). London: Routledge.
Selwyn, N., Hillman, T., Eynon, R., Ferreira, G., Knox, J., Macgilchrist, F., y Sancho-Gil, J. M. (2020). What’s next for Ed-Tech? Critical hopes and concerns for the 2020s. Learning, Media and Technology, 45, 1–6. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1694945
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum2554
-
PDF (Español)760
-
EPUB (Español)470
-
HTML (Español)1170
Número
Secció
Llicència
Els articles publicats en aquesta revista estan subjectes als termes següents:
1. La Universitat de València és l’editora de Research in Education and Learning Innovation Archives. La revista conserva els drets patrimonials (copyright) del que es publica en la revista, si bé permet i propicia la reutilització d’aquests escrits sota una llicència copyleft.
2. Els textos publicats en aquesta revista estan –si no s’indica el contrari– sota una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
La revista anima els seus autors a difondre i donar major visibilitat a les recerques que publique en Research in Education and Learning Innovation Archives, de manera que els informa que en publicar amb nosaltres:
- L’autor conserva els drets d’autor encara que cedeix a la revista el dret de la primera publicació.
- El treball es publica amb una llicencia Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
- Autoarxiu: s’autoritza i recomana als autors difondre el seu treball en Internet en repositoris institucionals i altres pàgines personals o institucionals, per afavorir la seua visibilitat i citació, sempre indicant clarament que el treball es va publicar per primera vegada en aquesta revista.