The democratic transicion in textbooks: a reflection from class books in the 2nd year of High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.43.24391

Keywords:

Social Sciences Teaching, History, democratic Transition, High School, textbook

Abstract

The democratic Transition is a key period in the citizenship education of our students, as it is the milestone that shapes the current democratic system. This article intends to carry out a study of the way in which the Transition is studied in High School. To do this, we will analyze what continues to be the main pedagogical instrument: the textbook. From a compilation of 12 textbooks, its structure, content, iconography, and activities will be analyzed, as well as the use given by teachers, taking the Autonomous Community of Cantabria as frame of reference. This approach will allow us to know the narratives and pedagogies through which a large part of our students learn the history of the Transition.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adrián Magaldi Fernández, Universidad de Cantabria

Adrián Magaldi (Santander, 1993) es Doctor en Historia Contemporánea con mención internacional por la Universidad de Cantabria (2021). Sus investigaciones se han dirigido hacia las reflexiones sobre el género biográfico y autobiográfico en España, así como a la historia política del franquismo y la Transición democrática. Ha publicado diversas aportaciones en revistas académicas y en congresos nacionales e internacionales. Ha formado parte del equipo de trabajo del proyecto internacional: La razón biográfica: biografías y narraciones autobiográficas en la investigación histórica y literaria del siglo XX europeo. Estudios de caso y reflexión teórica (HAR2017-82500-P). Ha sido investigador visitante en el Cañada Blanch Centre for Contemporary Spanish Studies de la London School of Economics. En 2021 recibió el «Premio de investigación histórica Javier Tusell» concedido por la Asociación de Historiadores del Presente.

Published

2022-12-31

How to Cite

Magaldi Fernández, A. (2022). The democratic transicion in textbooks: a reflection from class books in the 2nd year of High School. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (43), 71–90. https://doi.org/10.7203/dces.43.24391
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    554
  • PDF (Español)
    841

Issue

Section

Didáctica de la Historia

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.