The audiovisual creation in childhood. Study of experiences in educational contexts
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.10.13922Keywords:
children's audiovisual creation, educational projects and programs, audiovisual education, artistic education, audiovisual researchAbstract
This work approaches audiovisual creation in childhood as an educational practice in the contemporary context of widening of proposals.
It presents the development and results of a research that systematically studies programs and projects of audiovisual education in Spain and Argentina; their institutional frameworks, purposes, contents, didactic strategies, educators and the creations of the children are analyzed. Audiovisual didactics is postulated as a field of knowledge in full construction process in which knowledge and skills from different disciplines and with different epistemological status are combined. To conclude, it is enunciated some didactic notes understood as lighthouses for the development of new experiences and investigations.
Downloads
References
Augustowsky, G. (2015). La creación audiovisual infantil como práctica educativa. Estudio de experiencias y discursos en contexto (tesis doctoral bajo la dirección de Marián López Fdez. Cao). Universidad Complutense de Madrid, España. Disponible en https://eprints.ucm.es/38971/
Augustowsky, G. (2017). La creación audiovisual en la infancia. De espectadores a productores. Buenos Aires: Paidós.
Baigorri, L. (2004). Vídeo: primera etapa. El vídeo en el contexto social y artístico de los años 60 y 70. Madrid: Ed. Brumaria
Barbosa, A. M. (2011). La investigación en arteeducación en Brasil. En I. Agirre, L. Jiménez, L. Pimentel (coord.), Educación artística, cultura y ciudadanía. De la teoría a la práctica (pp. 123-128). Madrid: OEI.
Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona: Leartes Educación.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.
Cauquelin, A. (2012). Las teorías del arte. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Ferrés i Prats, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa.
Gadamer, H. (1996). La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós Ibérica.
Huerta, R. (2003). Almas gemelas: artes y medios. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 1, 233-246.
Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. Routledge.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Buenos Aires: Paidós.
Mampaso Martínez, A. (2006). Para todos tiene la muerte una mirada. Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 1, 161-178.
Morduchowicz, R. (2003). El sentido de una educación en medios. Revista Iberoamericana de Educación. OEI, 32, 35-47.
Núñez, V. (2007). Pedagogía Social: un lugar para la educación frente a la asignación social de los destinos. Conferencia MEC y T. Argentina.
Sorlin, P. (2010). Estéticas del audiovisual. Buenos Aires: La marca editora.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2441
-
PDF (Español)2386
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.