Communicating classical mythology through virtual museums: a multimedia experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.14.25194

Keywords:

teaching, mythology, art museum, learning, cultural exhibition, digitization

Abstract

The objective of this work is to offer a reflection on the use of digital applications that contribute to the creation of a multimedia knowledge, in particular, to recreate virtual scenarios with the appearance of museum rooms. The aim is to contribute, from teaching, to the approach to artistic manifestations that sink their roots in classical mythology. The final work example has been developed with the Emaze and People art factory applications that combine the use of artistic images and oral expression with brief explanatory audios. To contextualize the working method, the descriptio phase is highlighted, as well as the relevance that underlies the selection of works of art of each exhibition. The character of hypertext, of multilingual narration that acquire the final results is one of the conclusions of these virtual works, because whoever develops the museum can choose the narrative thread to follow. This conjunction highlights the importance of creative and communicative skills developed by learners, as well as emotional competence. Finally, it is concluded that the motivating nature of this practice contributes to the good learning of Classical Culture by bringing its participants to the functions of the role of exhibition curator, allowing them to observe classical mythology from multiple personal perspectives thus contributing to the integral formation of the disciple.

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Author Biography

Mª Dolores Hernández, Universidad de Murcia

M.ª Dolores Hernández Mayor (n. 1978) es licenciada en Filología Clásica por la Universidad de Murcia, en donde se doctoró, en 2006, con la tesis de mención europea “Aportaciones de Faustino Arévalo a la edición de Sedulio”, obteniendo el Premio Extraordinario de Doctorado.             Ha sido beneficiaria de diferentes becas: Colaboración en el Departamento de Filología Clásica de la Universidad de Murcia; acción Comenius 2.2 B del Programa Sócrates; Formación de Profesorado Universitario de la Universidad de Murcia; estancias de investigación en la Biblioteca Vaticana y en la Biblioteca Angelica (Roma) y estancia profesional para docentes de educación secundaria en Bari (Italia).             Posee un nivel C1 de lengua italiana y C2 de lengua valenciana.             Ha sido docente funcionaria de educación secundaria durante 15 años en la Comunidad Valenciana. Ha trabajado como profesora asociada en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Alicante, impartiendo docencia de Griego Clásico y Lengua Italiana . Ha sido profesora asociada de la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), donde ha impartido, en modalidad online, materias del Máster Universitario en Formación del Profesorado, y ha dirigido Trabajos Fin de Máster. Desde el año 2021 es profesora Ayudante Doctor en el Departamento de Filología Clásica de la Universidad de Murcia y profesora del Centro de Estudios del Próximo Oriente Antiguo (CEPOAT).             Su investigación está centrada en el estudio de la obra del poeta latino Celio Sedulio. Se ha ocupado de la tradición editorial del Carmen Paschale y de aspectos retóricos, estilísticos y de crítica textual de la obra seduliana. Pertenece al Grupo de Investigación de Filología Latina, Humanismo y Tradición Clásica JANO de la Universidad de Murcia y ha presentado resultados en congresos nacionales (SEEC, SELat, Latín Medieval, Estudios Humanísticos, etc.) e internacionales (Université de Strasbourg y Biblioteca Agustiniana de Buenos Aires). Ha publicado en las revistas Myrtia , Minerva y Thamyris, nova series . Es reseñable el artículo titulado “El plan narrativo en el Carmen Paschale a través de la voz del relator”, publicado en la revista Erat Olim (2021, vol. 1, 117-151) por la Universidad de Trieste (Italia). Es miembro del Grupo de Innovación Docente en Filología Griega y Latina Clásicas de la Universidad de Murcia y participa en la organización de actividades dirigidas a la actualización de la docencia universitaria de dichas materias.

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Published

2023-12-10

How to Cite

Hernández, M. D. (2023). Communicating classical mythology through virtual museums: a multimedia experience. Educación artística: Revista De investigación, (14), 73–87. https://doi.org/10.7203/eari.14.25194
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