Visual story through silence: the experience by COVID-19 in Barcelona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.15.26216

Keywords:

Barcelona, COVID-19, pintura, Sordo, TIC, videoarte.

Abstract

This paper corresponds to a personal experience carried out between 2020 and 2021 to delve deeper into the health and social crisis. The purpose of this work is to know a reflective analysis of interpretation and intervention in public space in an accessible society. The new connection of selected works, addressing the different questions of social inclusion and artistic practice through human behavior during the health crisis. With the purpose, it is possible to know the approach to the world of culture and art to include the accessible society, depending on creativity and new (or experimental) tools, both painting and photography, and video art to generate the digital technology use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Bernaschina

Hipoacúsico, artista visual, diseñador, docente e investigador independiente chileno. Máster en Producción e Investigación Artística de la Universitat de Barcelona (España). Licenciado en Artes, Diseño y Educación, Profesor en Arte y Diseño de la Universidad Tecnológica de Chile INACAP.   Ha recibido tres becas del Gobierno de Chile.  Desde 2003 ha participado en varias exposiciones individuales, colectivas, festivales y bienales en Chile y en el extranjero.

References

Ardenne, P. (2006). Un arte contextual: creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. CENDEAC.

Bernaschina, D. [@arts.dbernaschina]. (s.f.). Perfil de Instagram. Instagram. https://www.instagram.com/arts.dbernaschina

Bernaschina, D. (2018). Arte en el silencio: nueva experiencia hacia el rol del docente hipoacúsico bilingüe. EARI: Educación Artística Revista de Investigación, (9), 45-55. https://doi.org/10.7203/eari.9.12582

Bernaschina, D. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad14(1), 40-52. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.03

Bernaschina, D. (2020a). Arte Incluye Chilensis: ausencia de la formación profesional en situación de artista/docente Sordo en Chile. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social3, 115-133. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2020.i03.07

Bernaschina, D. (2020b). Outside during confinement. Archivo personal. 

Bernaschina, D. (2020c). Jo sóc Sord / Yo soy Sordo. Archivo personal.

Bernaschina, D. (2021a). Serie de mascarillas artísticas. Archivo personal.

Bernaschina, D. (2021b). ¿Dónde está el concepto del lenguaje de artes mediales?. Revista Actos3(6), 119-131. http://dx.doi.org/10.25074/actos.v3i6.2056

Bernaschina, D. (2022a). La cuestión de la industria cultural-creativa chilena en tiempos de COVID-19. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies3(1), 585–592. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.242

Bernaschina, D. (2022b). Sociología del arte inclusivo: Sociología del arte contemporáneo y su discapacidad en el quehacer artístico-cultural. Persona y Sociedad36(2), 67-86. https://doi.org/10.53689/pys.v36i2.348

Bernaschina, D. (2022c). La mediación cultural-artística desde la virtualidad inclusiva: cuestión o beneficio de los usuarios con diversidad cultural. EARI: Educación Artística Revista de Investigación, (13), 38-50. http://doi.org/10.7203/eari.13.21790

Bernaschina, D. (2022d). Discurso artístico a través de la lengua de señas/signos e interpretación en el arte poético. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social8, 55-69. https://doi.org/10.12795/Communiars.2022.i08.04

Cela Gutiérrez, (2020, 6 de octubre). El efecto mascarilla: por qué nos comunicamos mucho peor. The conversation. Recuperado a partir de https://theconversation.com/el-efecto-mascarilla-por-que-nos-comunicamos-mucho-peor-147041

Cerrada Macías, M. (2007). La mano a través del arte simbología y gesto de un lenguaje no verbal [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/7539/

Covid Art Museum [@covidartmuseum]. (s.f.). Perfil de Instagram. Instagram. Recuperado a partir de https://www.instagram.com/covidartmuseum/

Favaro, A. (2021). Relatos desde el confinamiento. Ars & Humanitas15(1), 139-153. https://doi.org/10.4312/ars.15.1.139-153

Flores, M. (2021). Arte en cuarentena: Un día, una obra, un artista. Arquitectura y Sociedad1(19), 96-119. Recuperado a partir de https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/arquitectura/article/view/2993

Melgar, M. C., López de Gomara, E. y Doria Medina Eguia, R. (2000). Arte y locura. Lumen. 

Pié, A. (2021). La verdad de los monstruos. EARI: Educación artística: Revista de investigación , (12), 314-325. http://doi.org/10.7203/eari.12.19765

Rimoldi, E. (2020). La Cultura en Cuarentena. Question/Cuestión1, 1-9. https://doi.org/10.24215/16696581e303

Sapetti, A. (2012). Locura y arte. Ediciones LEA.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Bernaschina, D. (2024). Visual story through silence: the experience by COVID-19 in Barcelona. Educación artística: Revista De investigación, (15), 48–59. https://doi.org/10.7203/eari.15.26216
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    3
  • PDF (Español)
    4

Issue

Section

Articles

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.