Visual story through silence: the experience by COVID-19 in Barcelona
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.15.26216Keywords:
Barcelona, COVID-19, pintura, Sordo, TIC, videoarte.Abstract
This paper corresponds to a personal experience carried out between 2020 and 2021 to delve deeper into the health and social crisis. The purpose of this work is to know a reflective analysis of interpretation and intervention in public space in an accessible society. The new connection of selected works, addressing the different questions of social inclusion and artistic practice through human behavior during the health crisis. With the purpose, it is possible to know the approach to the world of culture and art to include the accessible society, depending on creativity and new (or experimental) tools, both painting and photography, and video art to generate the digital technology use.
Downloads
References
Ardenne, P. (2006). Un arte contextual: creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. CENDEAC.
Bernaschina, D. [@arts.dbernaschina]. (s.f.). Perfil de Instagram. Instagram. https://www.instagram.com/arts.dbernaschina
Bernaschina, D. (2018). Arte en el silencio: nueva experiencia hacia el rol del docente hipoacúsico bilingüe. EARI: Educación Artística Revista de Investigación, (9), 45-55. https://doi.org/10.7203/eari.9.12582
Bernaschina, D. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad, 14(1), 40-52. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.03
Bernaschina, D. (2020a). Arte Incluye Chilensis: ausencia de la formación profesional en situación de artista/docente Sordo en Chile. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 3, 115-133. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2020.i03.07
Bernaschina, D. (2020b). Outside during confinement. Archivo personal.
Bernaschina, D. (2020c). Jo sóc Sord / Yo soy Sordo. Archivo personal.
Bernaschina, D. (2021a). Serie de mascarillas artísticas. Archivo personal.
Bernaschina, D. (2021b). ¿Dónde está el concepto del lenguaje de artes mediales?. Revista Actos, 3(6), 119-131. http://dx.doi.org/10.25074/actos.v3i6.2056
Bernaschina, D. (2022a). La cuestión de la industria cultural-creativa chilena en tiempos de COVID-19. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(1), 585–592. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.242
Bernaschina, D. (2022b). Sociología del arte inclusivo: Sociología del arte contemporáneo y su discapacidad en el quehacer artístico-cultural. Persona y Sociedad, 36(2), 67-86. https://doi.org/10.53689/pys.v36i2.348
Bernaschina, D. (2022c). La mediación cultural-artística desde la virtualidad inclusiva: cuestión o beneficio de los usuarios con diversidad cultural. EARI: Educación Artística Revista de Investigación, (13), 38-50. http://doi.org/10.7203/eari.13.21790
Bernaschina, D. (2022d). Discurso artístico a través de la lengua de señas/signos e interpretación en el arte poético. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 8, 55-69. https://doi.org/10.12795/Communiars.2022.i08.04
Cela Gutiérrez, (2020, 6 de octubre). El efecto mascarilla: por qué nos comunicamos mucho peor. The conversation. Recuperado a partir de https://theconversation.com/el-efecto-mascarilla-por-que-nos-comunicamos-mucho-peor-147041
Cerrada Macías, M. (2007). La mano a través del arte simbología y gesto de un lenguaje no verbal [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/7539/
Covid Art Museum [@covidartmuseum]. (s.f.). Perfil de Instagram. Instagram. Recuperado a partir de https://www.instagram.com/covidartmuseum/
Favaro, A. (2021). Relatos desde el confinamiento. Ars & Humanitas, 15(1), 139-153. https://doi.org/10.4312/ars.15.1.139-153
Flores, M. (2021). Arte en cuarentena: Un día, una obra, un artista. Arquitectura y Sociedad, 1(19), 96-119. Recuperado a partir de https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/arquitectura/article/view/2993
Melgar, M. C., López de Gomara, E. y Doria Medina Eguia, R. (2000). Arte y locura. Lumen.
Pié, A. (2021). La verdad de los monstruos. EARI: Educación artística: Revista de investigación , (12), 314-325. http://doi.org/10.7203/eari.12.19765
Rimoldi, E. (2020). La Cultura en Cuarentena. Question/Cuestión, 1, 1-9. https://doi.org/10.24215/16696581e303
Sapetti, A. (2012). Locura y arte. Ediciones LEA.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract3
-
PDF (Español)4
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.