Active methodologies to connect museums with teacher training: design of didactic resources for primary education in collaboration with the museums of the Region of Murcia
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.15.26394Keywords:
Metodología, innovación, educación, patrimonio, museos, maestrosAbstract
This text sets out the methodology used in the innovation project entitled "Design of teaching resources for primary education in collaboration with the museums of the Region of Murcia", awarded in the Call to promote projects and actions for innovation and improvement at the University of Murcia for the 2022/2023 academic year, which has been developed in the subject "Museums and exhibitions as educational proposals" of the Degree in Primary Education at the University of Murcia.
The connection between formal and non-formal education in the field of artistic and/or heritage education is a field that has generated numerous research projects and experiences. However, in certain contexts there are still not adequate methodologies to establish collaborative networks between formal educational bodies (schools, universities...) and non-formal spaces, such as museums.
Thus, this text sets out the methodological proposal used in this project, based on Project Based Learning, the aim of which was to favour the connection between teacher training and museums. The aim of this initiative would be for students to develop a contextualised didactic experience in a museum in their environment, thus obtaining proposals in which, in turn, innovative methodologies would be promoted in order to motivate students' interest in museums and the heritage of their immediate context.
Downloads
References
Arriaga, A (2021) Aportaciones desde el feminismo para la formación del profesorado en el uso de los museos como recursos educativos. Un ejemplo de Aprendizaje-Servicio. Educación artística: revista de investigación (EARI) 12 (2021) 201 – 214. https://dx.doi.org/10.7203/eari.12.20448
Calatayud, V. G., & Vicent, P. L. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el grado de pedagogía: una iniciativa educativa para la integración de las TIC en museos. E n EDUcación y TECnología: Propuestas desde la investigación y la innovación educativa (pp. 360-363). Universidad de Santiago de Chile. In EDUcación y TECnología: Propuestas desde la investigación y la innovación educativa (pp. 360-363). Universidad de Santiago de Chile (USACH). https://www.researchgate.net/publication/322603005_Aprendizaje_Basado_en_Proyectos_en_el_Grado_de_Pedagogia_una_iniciativa_educativa_para_la_integracion_de_las_TIC_en_los_museos
ANONIMIZADO
Cuenca López, J. M., Estepa Giménez, J., & Martín Cáceres, M. J. (2017). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía: profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-338
Fontal Merillas, O., & Ibáñez Etxeberría, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de educación, (375), 184-214., DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340
García Cano, Marta y Lage de la Rosa, Marta y Gijón Bastante, Gil y Serrano Navarro, Ana María y Alonso Garrido, María Ángeles y Gil Ruiz, Paula y Olarte Castañeda, Mabel y Peral Jiménez, Carolina y Rabazas Romero, Teresa y Resa Ocio, Ainhoa y Sánchez Alba, Bienvenida y Sanz Simón, Carlos y Romero Perilla, Ingrid Marcela y Lucas Palacios, Laura y Santiesteban, Andra (2022) Museos y universidad II. Recursos y estrategias colaborativas on line para el aprendizaje de las artes en la formación de profesorado en los grados de Infantil, Primaria, Pedagogía y Educación Social y Máster de Profesorado. [Proyecto de Innovación Docente] https://eprints.ucm.es/id/eprint/74876/
Luelmo del Castillo, M. J (2018). Origen y desarrollo de las metodologías activas dentro del sistema educativo español. Encuentro Journal, 27, 4-21. https://doi.org/10.37536/ej.2018.27.1890
Mesa Coronado, M. del P. (2022). La percepción del profesorado universitario sobre su colaboración con las instituciones patrimoniales en la enseñanza de la historia. El Futuro Del Pasado. https://doi.org/10.14201/fdp.27161
Rekalde Rodríguez, I., & García Vílchez, , J. (2015). El Aprendizaje Basado en Proyectos: un constante desafío. Innovación Educativa, (25). https://doi.org/10.15304/ie.25.2304
Ugena Candel, T. (2021). Aprendizaje basado en el Proyecto Performativo de Aula Expandida Universidad-Museos. Artseduca, (31), 179 - 190. https://doi.org/10.6035/artseduca.5950
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract3
-
PDF (Español)7
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.