Active methodologies to connect museums with teacher training: design of didactic resources for primary education in collaboration with the museums of the Region of Murcia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.15.26394

Keywords:

Metodología, innovación, educación, patrimonio, museos, maestros

Abstract

This text sets out the methodology used in the innovation project entitled "Design of teaching resources for primary education in collaboration with the museums of the Region of Murcia", awarded in the Call to promote projects and actions for innovation and improvement at the University of Murcia for the 2022/2023 academic year, which has been developed in the subject "Museums and exhibitions as educational proposals" of the Degree in Primary Education at the University of Murcia.

The connection between formal and non-formal education in the field of artistic and/or heritage education is a field that has generated numerous research projects and experiences. However, in certain contexts there are still not adequate methodologies to establish collaborative networks between formal educational bodies (schools, universities...) and non-formal spaces, such as museums.

Thus, this text sets out the methodological proposal used in this project, based on Project Based Learning, the aim of which was to favour the connection between teacher training and museums. The aim of this initiative would be for students to develop a contextualised didactic experience in a museum in their environment, thus obtaining proposals in which, in turn, innovative methodologies would be promoted in order to motivate students' interest in museums and the heritage of their immediate context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mª Magdalena Castejón

Profesora Asociada del Departamento de Didáctica de la Expresión plástica, musical y dinámica.  Doctora en Educación, Máster en Educación y Museos, Especialista en Educación Artística. Licenciada en Bellas Artes. 

References

Arriaga, A (2021) Aportaciones desde el feminismo para la formación del profesorado en el uso de los museos como recursos educativos. Un ejemplo de Aprendizaje-Servicio. Educación artística: revista de investigación (EARI) 12 (2021) 201 – 214. https://dx.doi.org/10.7203/eari.12.20448

Calatayud, V. G., & Vicent, P. L. (2017). Aprendizaje basado en proyectos en el grado de pedagogía: una iniciativa educativa para la integración de las TIC en museos. E  n EDUcación y TECnología: Propuestas desde la investigación y la innovación educativa (pp. 360-363). Universidad de Santiago de Chile. In EDUcación y TECnología: Propuestas desde la investigación y la innovación educativa (pp. 360-363). Universidad de Santiago de Chile (USACH). https://www.researchgate.net/publication/322603005_Aprendizaje_Basado_en_Proyectos_en_el_Grado_de_Pedagogia_una_iniciativa_educativa_para_la_integracion_de_las_TIC_en_los_museos

ANONIMIZADO

Cuenca López, J. M., Estepa Giménez, J., & Martín Cáceres, M. J. (2017). Patrimonio, educación, identidad y ciudadanía: profesorado y libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-338

Fontal Merillas, O., & Ibáñez Etxeberría, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de educación, (375), 184-214., DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340

García Cano, Marta y Lage de la Rosa, Marta y Gijón Bastante, Gil y Serrano Navarro, Ana María y Alonso Garrido, María Ángeles y Gil Ruiz, Paula y Olarte Castañeda, Mabel y Peral Jiménez, Carolina y Rabazas Romero, Teresa y Resa Ocio, Ainhoa y Sánchez Alba, Bienvenida y Sanz Simón, Carlos y Romero Perilla, Ingrid Marcela y Lucas Palacios, Laura y Santiesteban, Andra (2022) Museos y universidad II. Recursos y estrategias colaborativas on line para el aprendizaje de las artes en la formación de profesorado en los grados de Infantil, Primaria, Pedagogía y Educación Social y Máster de Profesorado. [Proyecto de Innovación Docente] https://eprints.ucm.es/id/eprint/74876/

Luelmo del Castillo, M. J (2018). Origen y desarrollo de las metodologías activas dentro del sistema educativo español. Encuentro Journal, 27, 4-21. https://doi.org/10.37536/ej.2018.27.1890

Mesa Coronado, M. del P. (2022). La percepción del profesorado universitario sobre su colaboración con las instituciones patrimoniales en la enseñanza de la historia. El Futuro Del Pasado. https://doi.org/10.14201/fdp.27161

Rekalde Rodríguez, I., & García Vílchez, , J. (2015). El Aprendizaje Basado en Proyectos: un constante desafío. Innovación Educativa, (25). https://doi.org/10.15304/ie.25.2304  

Ugena Candel, T. (2021). Aprendizaje basado en el Proyecto Performativo de Aula Expandida Universidad-Museos. Artseduca, (31), 179 - 190. https://doi.org/10.6035/artseduca.5950

 

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Castejón, M. M. (2024). Active methodologies to connect museums with teacher training: design of didactic resources for primary education in collaboration with the museums of the Region of Murcia. Educación artística: Revista De investigación, (15), 94–109. https://doi.org/10.7203/eari.15.26394
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    3
  • PDF (Español)
    7

Issue

Section

Articles

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.