Artificial intelligence. Synergies between humans and creative algorithms

Authors

  • Ricard Huerta
  • Ricardo Domínguez

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.14.27945

Keywords:

Artificial Intelligence, digital education, creativity, digital transition, university teaching

Abstract

Artificial Intelligence has become one of the most attractive scenarios of today, both in the field of art and education, as in any other field of knowledge and human experience. Artificial Intelligence fills headlines and front pages, its presence is of such caliber that we almost suffer a real overdose of stimuli related to AI, to the point of finding ourselves in a second process of "technology fatigue", taking into account the relationship established between Artificial Intelligence processes and our excessive use of screens, mobile devices and digital technologies. As the people in charge of EARI Educación Artística: Revista de Investigación, we see ourselves in the position of addressing the topic, and we do so as professionals who have always bet on digital technologies (Huerta and Domínguez, 2019, 2020; Domínguez, 2019; Huerta, 2020). We are fascinated by the digital technological scenario, and we think it represents a future challenge for arts education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso-Benlliure, V. (2022). Tu mirada es tu firma: el concepto de Encontrar Problemas (Problem Finding). Revista Creatividad y Sociedad, 37, 62-73.

Allaoua-Chelloug, S., Ashfaq, H., Alsuhibany, S., Shorfuzzaman, M., Alsufyani, A., Jalal, A. y Park, J. (2023). Real objects understanding using 3D haptic virtual reality for e-learning education. Computers, Materials & Continua, 74(1), 1607-1624. https://doi.org/10.32604/cmc.2023.032245

Barrios-Tao, H., Díaz, V. y Guerra, Y. M. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de inteligencia artificial. Cadernos de Pesquisa, 51, artículo e07767. https://doi.org/10.1590/198053147767

Cancela, E. (2023). Utopías digitales. Imaginar el fin del capitalismo. Verso.

Domínguez, R. (2019). Entornos personales de aprendizaje en la formación de docentes de la especialidad de Dibujo. Tesis doctoral. Universitat de València.

Durand, C. (2021). Tecnofeudalismo. Crítica de la economía digital. Kaxilda. 

Educause Horizon Report (2023). Teaching and Learning Edition. https://library.educause.edu/resources/2023/5/2023-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition

García-Peñalbo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: Disrupción o Pánico. Education in the Knowledge Society, 24, 1-9. https://doi.org/10.14201/eks.31279e31279

García Villarroel, J. J. (2021). Implicancia de la inteligencia artificial en las aulas virtuales para la educación superior. Orbis Tertius UPAL, 5(10), 31-52.

Girò Gràcia, X. y Sancho-Gil, J. M. (2021). Artificial Intelligence in Education: Big Data, Black Boxes, and Technological Solutionism. Seminar.net, 17(2). https://doi.org/10.7577/seminar.4281

Han, B.-Ch. (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Taurus.

Han, B.-Ch. (2023). Vida contemplativa. Elogio de la inactividad. Taurus.

Hartong, S. y Förschler, A. (2019). Opening the black box of data-based school monitoring: Data infrastructures, flows and practices in state education agencies. Big Data & Society. https://doi.org/10.1177/2053951719853311

Huerta, R. (2020). Arte, género y diseño en educación digital. Tirant.

Huerta, R. (2021). Patrimonios, tecnologías y periferias en Educación Artística: encuentro con Olaia Fontal, Ricardo Domínguez y Rosa Cubillo. Educación Artística: Revista de Investigación EARI, 12, 355-370. https://dx.doi.org/10.7203/eari.12.21960

Huerta, R. (ed.) (2022). Videojuegos y creatividad. Pedagogías culturales en el universo digital. Tirant lo Blanch.

Huerta, R. (2023). Diseño y sostenibilidad. Tirant lo Blanch. 

Huerta, R., y Alfonso-Benlliure, V. (2023). Creatividad e implicación docente. Análisis de factores que influyen en el respeto a la diversidad sexual del alumnado de secundaria. Aula Abierta52(1), 7–14. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.7-14

Huerta, R. y Domínguez, R. (2019). La educación artística de la era digital: investigar en escenarios tecnológicos. Educación Artística: Revista de Investigación EARI, 10, 9-20. http://dx.doi.org/10.7203/eari.1o.16111

Huerta, R. y Domínguez, R. (2020). Por una muerte digna para la educación artística. Educación Artística: Revista de Investigación EARI, 11, 9-24. http://dx.doi.org/10.7203/eari.11.19114

Huerta, R. y Navarro Espinach, G. (2023). Diseñar un museo virtual. McGraw-Hill. 

Huerta, R. y Soto-González, M. D. (2022). Museari como recurso digital para activar el pensamiento reflexivo en estudiantado universitario. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educacion Crítica y Social, 8, 25-42. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2022.i08.02

Jara I. y Ochoa J.M. (2021). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Publicaciones. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Usos-y-efectos-de-la-inteligencia-artificial-en-educacion.pdf

Jaron, L. (2023). Contra el rebaño digital. Un manifiesto. Penguin Random House.

Lecun, Y. Bengio y G. Hinton, (2015). Deep learning. Nature.

Marzo, J. L. (2021). Las videntes. Imágenes en la era de la predicción. Arcadia.

Mascarell-Palau, D. (2017). Les TIC en la formació universitària de Mestres. El telèfon mòbil en Didàctica de l’Expressió Plàstica a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. Tesis Doctoral. Universitat de València.

Mascarell-Palau, D. (2021). Convergencias artísticas y virtuales mediadas por las NTIC’s en la sociedad de la imagen con dispositivos móviles. Tsantsa.  Revista de investigaciones artísticas, 12, 21-34. https://doi.org/10.18537/tria.12.01.03

Mascarell-Palau, D. (2022). Del teléfono móvil al smartphone: Un recorrido evolutivo del dispositivo móvil hacia implicaciones educativas y artísticas con la imagen. H-ART.  Revista de historia, teoría y crítica de arte, 12, 195-218. https://doi.org/10.25025/hart12.2022.10

Marín Viadel, R. (2023). Inteligencia Artificial y educación artística, saludo (IA+EA). EUG.

Moreno, R. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. RITI Journal, 7(14). https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022 

Parra-Sánchez, J. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un Enfoque desde la Personalización. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 19-27. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296

Rivas, A. (2018). Un Sistema Educativo Digital para la Argentina. CIPPEC, 164.

Sánchez, V.; Navarro, J. y Rosas, L. (2021). Aplicaciones de la inteligencia artificial en educación: un panorama para docentes y estudiantes. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/2050.pdf

UNESCO (2021). Artificial intelligence in education: challenges and opportunities for sustainable development – Unesco Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994

Published

2023-12-10

How to Cite

Huerta, R., & Domínguez, R. (2023). Artificial intelligence. Synergies between humans and creative algorithms. Educación artística: Revista De investigación, (14), 9–25. https://doi.org/10.7203/eari.14.27945
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1381
  • PDF (Español)
    780

Issue

Section

Editorial

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>