Approach to the histories of political concepts and notes on their teaching

Authors

  • Aurora Rivière Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.19445

Keywords:

history of concepts, history of political ideas, teaching of history, critical education, anachronism, historical time

Abstract

These pages highlight the interest of the History of concepts for the formation of critical citizenships and for the understanding of the main problem facing historical knowledge that refers to the issue of temporality. After showing the main historiographic currents that have entered the study of political concepts and the guidelines suggested through them to address their examination, the incorporation of these analyzes into teaching is advocated. With this, in addition to promoting the understanding of historicity and providing the students with tools to examine political texts, their ability to carry out critical analyzes of the present is enhanced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, J. L. y Urmson, J. O. (1990). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.

 

Bloch, M. (1952). Introducción a la historia. Fondo de Cultura Económica, 7ª reimpresión 1975.

 

Burke, P. (2007). La historia intelectual en la era del giro cultural. Prismas-Revista de Historia Intelectual, 11(2), 159-164.

 

Carretero, M. (2000). Cambio conceptual y enseñanza de la historia. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 26, 73-82.

 

Carretero, M., Castorina, J. A., Sarti, M., Van Alphen, F. y Barreiro, A. (2013). La construcción del conocimiento histórico. Propuesta educativa, 39, 13-23.

 

Chignola, S. (2003). Historia de los conceptos, historia constitucional, filosofía política. Sobre el problema del léxico político moderno. Res publica, 11/12, 27-67.

 

Chignola, S. y Duso, G. (2009). Historia de los conceptos y filosofía política. Biblioteca Nueva.

 

Duso, G. (2015). Conceptos políticos y realidad en la época moderna. Historia y grafía, 44, 17-46. https://doi.org/10.48102/hyg.vi44.96

 

Gadamer, H. G. (2001). Verdad y método I. Sígueme.

 

García Barrientos, J. L. (1996). Anacronismo y ficción (notas para una introducción). Universidad de Murcia.

 

Habermas, J. (2000). La constelación postnacional. Ensayos políticos. Paidós.

 

Hobsbawm, E. (1998). Sobre la historia, Crítica.

 

Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Paidós.

 

Koselleck, R. y Gadamer, H. G. (1997). Historia y hermenéutica. Paidós.

 

Pocock, J. G. A., García, E., y Vázquez-Pimentel, M. (2002). El momento maquiavélico: El pensamiento político Florentino y la tradición Republicana Atlántica. Tecnos.

 

Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science education, 66(2), 211-227.

 

Ranke, L.V (2004). Historia de los papas en la época moderna. Fondo de Cultura Económica.

 

Searle, J. (1980 [1969]). Actos de Habla. Cátedra.

 

Skinner, Q. (2000). Significado y comprensión en la historia de las ideas. Prismas: revista de historia intelectual, 4, 149-191.

Published

2021-02-25

How to Cite

Rivière, A. (2021). Approach to the histories of political concepts and notes on their teaching. Con-Ciencia Social, (4), 11–40. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.19445
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    191
  • PDF (Español)
    92

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.