Education against neo-fascism 2.0: Rethinking Pedagogy in an Age of new fascisms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.7.27262

Keywords:

anti-fascist education, anti-fascist pedagogy, neo-fascism, education policy, democratic education

Abstract

A spectre is haunting Spanish classrooms: neo-fascism. Young students declare themselves, without any complex, to be akin to neo-fascist ideology. This article analyses the penetration of the new neo-fascism, different from traditional fascism and linked to capitalist neo-liberalism, into the educational system. Through two fundamental mechanisms: the imposition of its profoundly reactionary agenda on educational policies and the defence of a radical authoritarian neoliberalism, centred on the impulse of meritocratic egoism. The second part of the text is devoted to developing strategies to combat the ideology and rise of neo-fascism through education (both at school and in society and the media), as well as to prevent its progressive "normalisation" by part of society. This work through education is more urgent than ever before this plague spreads even further, as Camus (2004) would say, this disease that has the capacity to destroy democracy in the name of democracy itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique-Javier Díez-Gutiérrez, Universidad de León

Profesor Titular de Universidad. Dpto. de Didáctica General, Específicas y Teoría de la Educación

References

Arranz, L. (2022). El marco de la «ideología de género» en el discurso de Vox. Más Poder Local, (49), 10-25. https://doi.org/10.56151/maspoderlocal.107

Avilés, (2023, agosto 15). PP y Vox aprovechan su llegada a las instituciones para promocionar y ‘resucitar’ escuelas taurinas con niños. El Diario.es https://acortar.link/4MWo8E

Benjamin, W. (1989) Discursos interrumpidos I. Barcelona: Taurus.

Besalú, X. (2018, marzo 2). A vueltas con el talento. Eldiariodelaeducacion.com https://goo.gl/SqxGPi

Brecht, B. (2001). Las cinco dificultades para decir la verdad. Filosofía, política y economía en el Laberinto, (6), 114-120.

Brown, W. (2021). En las ruinas del neoliberalismo. El ascenso de las políticas antidemocráticas en occidente. Madrid: Traficantes de sueños.

Brunet, I. & Böcker, R. (2023). A contracorriente del neoliberalismo global: Posfascismos y populismos políticos. Tirant Humanidades.

Cabrera, L., Marrero, G.A., Rodríguez, J.G., y Salas-Rojo, P. (2020). «Inequality of opportunity in Spain: new insights from new data». Hacienda Pública Española/Review of Public Economics, 237, 153-185.  https://dx.doi.org/10.7866/HPE-RPE.21.2.6

Camus. A. (2004). La Peste. París: Gallimard.

Cortina, A. (2017). Aporofobia, el rechazo al pobre: un desafío para la sociedad democrática. Barcelona: Paidós.

Dieckhoff, A. (2023). Israel: la extrema derecha y los ultraortodoxos en posición dominante. Afkar ideas: Revista trimestral para el diálogo entre el Magreb, España y Europa, (68), 36-39.

Díez-Gutiérrez, E.J. (2018). Neoliberalismo educativo. Barcelona: Octaedro.

Díez-Gutiérrez, E.J. (2022). Pedagogía Antifascista. Barcelona: Octaedro.

Finchelstein, F. (2019). Del fascismo al populismo en la historia. Barcelona: Taurus.

Fundación los Comunes (Ed.). (2020). Familia, raza y nación en tiempos de posfacismo. Madrid: Traficantes de Sueños.

Galaup, L. & del Toro, P. (2023, mayo 15). Ola reaccionaria en las aulas: “Cada día oigo más ‘Viva Franco’ y ‘Arriba España'”. El Diario.es https://acortar.link/3Yaeqb

Gallego, F. (2023). ¿Un cadáver en la biblioteca?: El fascismo en nuestra época. El Viejo topo, (420), 54-59.

García-Barnés, H. (2022, octubre 2). El auge de los niños y adolescentes de extrema derecha: "Lo enrollado es ser facha". El Confidencial. https://acortar.link/11dGKR

Gasparyan, S. (2023, junio 30). Derogar la ley de memoria histórica y reducir el "despilfarro ideológico": las claves del acuerdo de PP y Vox en Extremadura. El Plural. https://acortar.link/KUxcVC

González, M. (2020, agosto 10). Campamentos de verano para niños soldados. El País. https://cutt.ly/5F0nUET

Gramsci, A. (1981). Cuadernos de la cárcel (vol. 2). México: Era.

Guamán, A., Martín, S., & Aragoneses, A. (2019). Neofascismo: La bestia neoliberal. Madrid: Siglo XXI.

Guadagnucci, L. (2022). El neofascismo ya ha ganado: ¿qué hacer? Alternativas económicas, (106), 26-27.

Han, B. (2014). Psicopolítica. Barcelona: Herder.

Katz, C. (2023). ¿Fascismo, populismo o ultraderecha? y el renovado formato de la vieja derecha latinoamericana. Argumentum15(1), 227-244.

Kropotkin, P. (2016). El Apoyo Mutuo. Madre Tierra.

Machuca, P. (2023, junio 19). Por qué Vox se está ganando a los jóvenes a través de TikTok (y el resto de partidos no). Huffpost. https://acortar.link/41PIbd

Margulis, L. (2003). Una revolución en la evolución. Valencia: Universitat de Valéncia

Milei, J. (2022). El camino del libertario. Planeta

Navarro, E. (2023). Panorámica de la ola reaccionaria que atraviesa Europa. Mundo Obrero, junio, 22-23.

Novoa, R. (2023, agosto 4). Vox y el PP pactan en Aragón acabar con la ley de memoria, el veto parental e ignoran la crisis climática. El Salto. https://acortar.link/yLwsf4

Pavón, D. (2020). El giro del neoliberalismo al neofascismo: universalización y segregación en el sistema capitalista. Desde el jardín de Freud: revista de psicoanálisis, (20), 19-38.

Paxton, R.O. (2019). Anatomía del fascismo. Madrid: Capitan Swing.

Pires, B. (2018, noviembre 10). Bolsonaro lanza la batalla contra las “ideologías nocivas” en la educación. El País. https://acortar.link/rui1eC

Ramiro, S. (2023, julio 16). Todos los pactos de la 'vergüenza' entre PP y Vox que retratan a Feijóo. Infolibre. https://acortar.link/qqwcAZ

Ramos, M. (Coord.). (2021). De los Neocon a los Neonazis: la extrema derecha en el Estado español. Fundación Rosa Luxemburgo.

Rendueles, C. (2020). Contra la igualdad de oportunidades. Barcelona: Seix-Barral.

Remacha, B. & Llanera, K. (2023, junio 19). ¿De verdad los jóvenes se están volviendo de derechas? El País. https://acortar.link/YsSrI2

Sandel, M.J. (2020). La tiranía del mérito: ¿Qué ha sido del bien común? Barcelona: Debate.

Taibo, C. (2022). Ecofascismo. Madrid: Catarata.

Todó, B. (2016, junio 28). Paramilitares y extrema derecha integran una empresa que ejecuta desalojos extrajudiciales. El Salto. https://acortar.link/GXIVpO

Traverso, E. (2018). Las nuevas caras de la derecha. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

Urbán, M. (2020). El viejo fascismo y la nueva derecha radical. Barcelona: Sylone.

VOX. (2019). 100 medidas para la España Viva. https://acortar.link/AhuWWv

Walsh, C. (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Tomo I. Quito-Ecuador: Abya- Yala.

Wilkinson, R., & Pickett, K. (2009). Desigualdad. Un análisis de la (in)felicidad colectiva. Madrid: Turner.

Published

2024-03-02

How to Cite

Díez-Gutiérrez, E.-J. (2024). Education against neo-fascism 2.0: Rethinking Pedagogy in an Age of new fascisms. Con-Ciencia Social, (7), 221–244. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.7.27262
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    675
  • PDF (Español)
    194

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.