Assessment practices in the subjects of social sciences in ESO in the Region of Murcia in the opinion of inspectors of schools

Authors

  • José Monteagudo Fernández Universidad de Murcia
  • José Luis Villa Arocena Universidad de Murcia
  • Pedro Miralles Martínez Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.29.3891

Keywords:

Learning assessment, basic skills, social sciences, Compulsory Education, inspectors of schools

Abstract

This paper presents the opinions of the inspectors of schools regarding assessmentpractices teachers of Geography and History of Compulsory Secondary School (ESO) in theRegion of Murcia, specifically with regard to tools and assessment phases, conceptions aboutmark and basic skills assessment. Data were extracted from questionnaires. The resultsindicate that assessment practices of teachers of Geography and History have not changedover time despite the introduction of new legislation. The exam, based in conceptual contents,remains the most important tool of assessment. All this difficults the innovation in theclassroom for the proper development of basic skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Monteagudo Fernández, Universidad de Murcia

Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales. Profesor asociado en el Dpto. de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales de la Universidad de Murcia.

José Luis Villa Arocena, Universidad de Murcia

Doctor en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid y Diplomado en Profesorado de EGB (Ciencias Humanas) por la Universidad de Alcalá. En la actualidad es profesor en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia y especialista en evaluación del conocimiento en la materia de Ciencias Sociales, participando en los últimos años en numerosas investigaciones en dicho campo

Pedro Miralles Martínez, Universidad de Murcia

Doctor en Geografía e Historia. Catedrático de Geografía e Historia de Enseñanza Secundaria en excedencia. En la actualidad es Profesor Titular de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Universidad de Murcia. Ha dirigido varios proyectos de investigación sobre evaluación en ciencias sociales en Educación Secundaria

Downloads

Additional Files

Published

2015-12-26

How to Cite

Monteagudo Fernández, J., Villa Arocena, J. L., & Miralles Martínez, P. (2015). Assessment practices in the subjects of social sciences in ESO in the Region of Murcia in the opinion of inspectors of schools. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (29), 61–88. https://doi.org/10.7203/dces.29.3891
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    588
  • Artículo revisado (Español)
    2
  • PDF (Español)
    380

Issue

Section

Didáctica de las Ciencias Sociales

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.