For a death with dignity for art education
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.11.19114Keywords:
Art, Art Education, Pandemic, Teacher Training, CoronavirusAbstract
This year 2020 has marked by a global pandemic that causes a strange and unpredictable situation at the planetary level. All countries are in health prevention processes due to COVID-19, a virus that attacks the immune system. Trying to do any activity poses a risk of contagion, since the coronavirus spreads especially through human breath, which has led to the invasion of new daily habits, such as leaving the house with a mask, or not being able to meet other people for celebrations and events, or to teach in the classroom. Immersed in this unfavorable situation for any educational normality, in the case of artistic education we suffer doubly from this painful reality. In Spain, we started the year presenting a series of complaints to the new education law that the government wants to pass (LOMLOE), a law that practically eliminates the visual arts from the school curriculum. Also in other countries, there is a constant decline in Art Education as curricular teaching. If the coronavirus is promoting the use of digital technologies, and society claims the teachings on prevention, health, inclusion, equality, diversity and emerging technological languages, we should attend to the needs required by the new educational and vital scenario. Faced with such evidence, we are committed to a death worthy of our specialty, as we understood it until now, understanding that this right to euthanasia implies the birth of a renewed concept of artistic education, something that we must do immediately as a priority.
Downloads
References
Arcoba, M. D. (2019). La creación audiovisual en educación artística. Un estudio a partir de autorretratos e identidades desde la videocreación. Tesis doctoral. València: Universitat de València.
Augustowsky, G. (2019). La creación audiovisual en la infancia. Estudio de experiencias en contextos educativos. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 235-250. DOI: https://doi.org/10.7203/eari.10.13922
Barbosa, A. M. (2015). Redesenhando o Desenho, educadores, política e história. Sao Paulo: Cortez Editora.
Barbosa, A. M.; Amaral, V. (2019). Mulheres não devem ficar em silêncio. Arte, design, educação. São Paulo: Editorial Cortez.
Bauman, Z. (2017). Retrotopía. Barcelona: Paidós.
Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Buenos Aires: Manantial.
Caeiro-Rodríguez, M. (2018). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 159-177. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.57043
Caeiro Rodríguez, M.; Muñiz de la Arena, M. A. (2019). La cognición expresiva como experiencia de relación del arte y la ciencia en la educación preuniversitaria. Artnodes, 24, 142-154. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i24.3259
Dominguez, R. (2019). Entornos personales de aprendizaje en la formación de docentes de Secundaria de la especialidad de Dibujo. Tesis doctoral. Universitat de València.
Dondis, D. A. (2017). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.
Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education Special Issue, 47-64.
Fontal, O., García Ceballos, S. y Aso Morán, B. (2020). Desarrollo de competencias docentes en educación patrimonial mediante plataformas 2.0 y entornos digitales como herramientas de aprendizaje. Investigación en la escuela, 101, 1-14.
Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Giroux, H. (2015). Flipping the Script: Rethinking Working-Class Resistance. Truthout, 8.
Gómez Aguilella, M. J. (2018). Comunicar l’art a l’educació secundària. El projecte Second Round. Tesis doctoral. València: Universitat de València.
Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.
Hernández Belver, M. y Ullán, A. M. (2017). Artistic creativity and dementia. A study for assessment by experts. Arte, Individuo y sociedad, 29, 127-138. DOI: https://doi.org/10.5209/ARIS.54453
Hernández-Hernández, F. y Sancho, J. M. y (2020). La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 34-45. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9609
Huerta, R. (2017). Transeducar. Arte, docencia y derechos lgtb. Barcelona: Egales.
Huerta, R. (2019). Arte para Primaria. Barcelona: UOC.
Huerta, R. (2019). Arte, género y educación: diálogo en Brasil con Everson Melquiades, Vitória Amaral y Fabio Rodrigues. EARI. Educación Artística Revista de Investigación, 10, 198-209. DOI: ttps://doi.org/10.7203/eari.10.15732
Huerta, R. (2020). Arte, género y diseño en educación digital. València: Tirant lo Blanch.
Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (eds.) (2015). Educación Artística y Diversidad Sexual. Valencia: PUV.
Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (eds.) (2020). Humanidades digitales y pedagogías culturales. Saberes virales para una nueva educación. Barcelona: UOC.
Huerta, R., Alonso-Sanz, A. y Ramon, R. (eds.) (2018). Investigar y educar en diseño. València: Tirant lo Blanch.
Huerta, R., Alonso-Sanz, A. y Ramon, R. (2019). De película. Cine para educar en diversidad. València: Tirant lo Blanch.
Lovink, G. (2019). Tristes por diseño. Las redes sociales como ideología. Bilbao: Consonni.
Macharowski, A. (2019). Rafael Pérez Contel, precursor de la educación en artes visuales. Estudio de caso sobre su acción docente en centros valencianos. Tesis doctoral. Universitat de València.
Marín, R. y Roldán, J. (2017). Ideas visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística. Granada: Universidad de Granada.
Mascarell, D. (2017). Les TIC en la formació universitària de Mestres. El telèfon móvil en Didàctica de l’Expressió Plàstica a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. Tesis doctoral. Universitat de València.
Monleon, V. (2018). “El malo de la película”. Estudio de las principales figuras malvadas de la colección cinematográfica clásicos Disney. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 9, 131-148. DOI: https://doi.org/10.7203/eari.9.12212
Monleón, V. (2020). El malo de la película. Estudio de la maldad en la colección cinematográfica Clásicos Disney desde una pedagogía crítica. Tesis doctoral. Universitat de València.
Munari, B. (2020). El arte como oficio. Barcelona: Labor.
Otxoteko, M. (2020). VJING. Estética y política de la imagen-ambiente. Artnodes, 25. DOI: http://doi.org/10.7238/a.v0i25.3325
Patiño, A. (2017). Todas las pantallas encendidas. Hacia una resistencia creativa de la mirada. Madrid: Fórcola.
Planella, J. (2017). Pedagogías sensibles. Sabores y saberes del cuerpo y la educación. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Ramon, R. (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(3), 509-526. DOI: https://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
Ramon, R. y Alonso-Sanz, A. (2019). La deriva paralela pedagógica. Un hilo educativo invisible entre Porto y París a través de narrativas personales. Revista Portuguesa de Educação, 32(2), 74-90. DOI: http://dx.doi.org/10.21814/rpe.17200
Santamaría, A. (2019). Alta cultura descafeinada. Situacionismo low cost y otras escenas del arte en el cambio de siglo. Madrid: Siglo XXI Editores.
Soto González, M. D. (2015). Espacios de inclusión e implicaciones educativas entre escuela, museo y universidad. Análisis desde la investigación-acción. Tesis doctoral. Universitat de València.
Vidagañ, M. (2016). Museos, mediación cultural y artes visuales: perfiles profesionales del ámbito educativo. Tesis doctoral. Universitat de València.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2769
-
PDF (Español)1606
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.