Shared spaces: urban art practices in learning environments
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.15.26604Keywords:
Pedagogías Culturales, co-docencia, atlas, cartografías.Abstract
This article describes a work experience in cultural pedagogies within the framework of higher education for university teachers of different disciplines.
It deals with the idea of co-teaching as a possibility of collaboration and interaction of knowledge and addresses a practice of creation and re-signification of images and own and collective narratives.
The methodology places value on personal experiences, re-signifying them, as they are recounted through visual artefacts of a different nature, focusing attention on expectations, desires and sensitive materials such as those that are not necessarily recorded in the university environment.
The proposal appeals to a reconstruction of some highlights of the teaching journey that each participant has taken and to the narrative production of these life trajectories, emphasising the contexts, orientations, feelings and personal decisions.
Downloads
References
Alonso, S y Miranda, F. (2021) No fue posible encontrar lo que buscábamos : reflexiones sobre prácticas
culturales, acciones artísticas y educación. Casamario, Col.: Fuegos Cruzados.
Hernández-Hernández, F., & Sancho-Gil, J. (2019) Sobre los sentidos y lugares del aprender en la vida de los docentes y sus consecuencias para la formación del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(4), 68-87, DOI: 10.30827/profesorado.v23i4.11510
Calderón, N.; Cervantes, A. (2022) Cuerpos vivos, territorios vivos, saberes vivos. En Calderón, N.; Cervantes, A.; Salazar, A. (Coord.) Saberes vivos en la investigación artística. Instituto de Artes Plásticas Universidad Veracruzana, Xalapa. Pp. 19-32
Cortés Vega, C. (2018) Dossier encuentros colaborativos. Una estrategia de arte disidente para investigaciones en común. En Calderón, N.; Ortíz Benítez, J. Practicar la inestabilidad. Diálogos y acercamientos desde la investigación artística. Universidad Veracruzana, Xalapa. Pp. 65-92
Ellsworth, E. (2005) Posiciones en la enseñanza. Diferencia, Pedagogía y el poder de la direccionalidad Madrid: Akal.
Fernández Polanco, A. (2013) Escribir desde el montaje. Otra forma de exponer. En Blasco, S.
(2013) Investigación artística y universidad: materiales para un debate. Ediciones Asimétricas, Madrid. Pp. 105-116
Fernández Polanco, A. (2012) Mnemosyne versus Clio: la historia desde el arte. En Espacio, tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, t. 24, pp. 97-114 .
García-Huidobro, R. (2013) Situando el lugar del otro en mi investigación. Trabajar con mujeres chilenas artistas y docentes, como parte de mi propia experiencia. En Compartir y dialogar en torno a las experiencias del proceso de investigación. Barcelona: AUTODOC, pp. 26-31.
Hernández-Hernández, F. (2014). Pedagogías culturais: o processo de (se)constituir em um campo que vincula conhecimento indagaçao e ativismo. En Martins, R. e Tourinho, I. Pedagogias Culturais: imagens e artefatos visuais que educam (pp. 329–355). Santa Maria (Brasil): Editora Universidad Federal de Santa María.
Hernández, F. y Padilla, P. (2019) Esbozar el campo de la colaboración en la docencia universitaria. En Hernández, F y Herraiz, F. Compartir docencia en la Universidad. ¿Cómo es que venís juntos a clase? Barcelona: Octaedro-ICE-UB, 2019, pp. 15-26.
Hernández, F. y Riera-Retamero, M. (2020) Arts-Based Research as a Place to Inquiring and Thinking the Unthinkable in Academia and Beyond. In Onsés--Segarra, J. y Hernández, F. Educational Research: (Re)connecting Communities. Proceedings of ECER2020. NW29. Research on Arts Education. Barcelona: Universidad de Barcelona. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/173985
Hernández, F. (2018) Encuentros que afectan y generan saber pedagógico entre docentes a través de cartografías visuales. Revista Digital do LAV, Santa Maria: UFSM, 11(2), pp. 103-120, mai./ago. 2018.
Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (coords.) (2020). Humanidades digitales y pedagogías culturales. Saberes virales para una nueva educación. Barcelona: UOC. ISBN: 978-84-9180-770-4
Kincheloe J. L. y Steinberg, S. R (2012) Repensar el multiculturalismo. Octaedro.
Miranda, F. (2020). Pedagogías Culturales, espejos negros y metodología de las cinco obstrucciones. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(1), pp. 1–13. http://doi.org/10.1344/reire2020.13.128640
Miranda, F., Gras, N. y Mignot, Y. (2021) Una experiencia de co-docencia en la universidad basada en la producción de visualidades colectivas. ouvirOUver, 17(2), pp. 284-302. jul./dez. 2021. https://doi.org/10.14393/OUV-v17n2a2021-61133
Onsès, J. y Forés, A. (2020) Co-docencia en la universidad desde una ontología del devenir. Revista d’Innovació Docent Universitària 12(2020), pp. 118-124. http://revistes.ub.edu/index.php/RIDU
Ortíz Antoranz, P. (2020) El atlas indisciplinado. Recuento de una estrategia pedagógica para iniciar a los alumnos de artes visuales en la articulación epistémica de las imágenes. En Calderón, N. y Caro Cocotle, B. J. ¿Indisciplinar la investigación artística? Metodologías en construcción y reconstrucción. Universidad Veracruzana, Xalapa. Pp. 25-43
Rodrigo, J. y Collados A. (2014) Enredando-nos dentro e fora das pedagogías: paradoxos e desafios das políticas e Pedagogías Culturales. En Martins, R. e Tourinho, I. Pedagogias Culturais: imagens e artefatos visuais que educam (pp. 19-44). Santa Maria (Brasil): Editora Universidad Federal de Santa María.
Sancho-Gil, J. M., Correa Gorospe, J. M., Ochoa-Aizpurua Aguirre, B. y Domingo Coscollola, M. (2020). Cómo aprendemos los docentes de universidad. Implicaciones para la formación docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), pp. 144-166: 10.30827/profesorado.v24i2.9050
Warburg, A. (2010) Atlas Mnemosyne. Akal.
2.11.0.0
2.11.0.0
2.11.0.0
2.11.0.0
2.11.0.0
2.11.0.0
2.11.0.0
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract6
-
PDF (Español)11
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.