The dragon and other inspiring projects. Interdisciplinary experiences with future early childhood education teachers
DOI:
https://doi.org/10.7203/eari.15.28436Keywords:
educación infantil, interdisciplinariedad, enseñanza de la expresión musical, plástica y corporal, artes e infancia, Aprendizaje Basado en ProyectosAbstract
This article presents a research based on a set of experiences carried out with third-year students of the Degree in Early Childhood Education within the framework of an interdisciplinary Teaching Innovation Project. Through Project-Based Learning (PBL), contents and competences of musical, plastic and corporal expressions are addressed with the aim of integrating them in an innovative way under an interdisciplinary approach. The analysis focuses on a sample of significant results collected during three academic years, examined and described from three categories: experiences, acquired learning and relationships. The research adopts a socio-educational and anthropological perspective, using strategies and techniques of Educational Research Based on Visual Arts for the presentation and analysis of images. The results reveal the applicability of interdisciplinary projects for the training of teachers in early childhood education, highlighting how diversity and uniqueness emerge in connection with the learning and curricular skills of the three subjects involved.
Downloads
References
Adams, T.E., Ellis, C. & Holman Jones, S. (2017). Autoethnography. En The International Encyclopedia of Communication Research Methods (pp.1-11). Wiley & Sons, Inc.
Anderson, L. (2006). Analytic Autoethnography. Journal of Contemporary Ethnography, 35, 4. https://doi.org/10.1177/0891241605280449
Armisén, E. (2022). Alegría (exposición), medidas variables.
Bauman, Z. (2016). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.
Cáceres Jaramillo, J.F. (2021). Apuntes acerca de las nociones de indisciplinariedad y malpensamiento como vías de restitución de la imagen. Índex, revista de arte contemporáneo, 11, 140-152. 10.26807/cav.vi11.376
De la Tejera, N., Cortés Sendón, C., Viñet Espinosa, L. M., Pavón de la Tejera, I. y De la Tejera Chillón, A. (2019). La interdisciplinariedad en el contexto universitario. Panorama Cuba y Salud, 14(S1): 58-61.
Decroly, O. y Van Gorp, A. (2006). La función de globalización y la enseñanza y otros ensayos. Biblioteca Nueva.
Foster, H. (2001). El Artista como etnógrafo. En El Retorno de lo Real. La vanguardia a finales de siglo. Akal.
Gilabert, L. M. del Mar Bernabé, M. (2016). Interdisciplinariedad y Educación Integral: una propuesta de formación desde la Educación Artística en Infantil. En Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo (pp. 717-721). Asociación Española de Psicología Conductual.
Hernández Espejo, O. (1998). La fotografía como técnica de registro etnográfico. Cuicuilco, 6, 13: 31-51.
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26: 85- 118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Jara, M. A. (2020). El enfoque interdisciplinar en la enseñanza de las Ciencias Sociales y Humanas. Reflexiones epistemológicas y metodológicas. Clio & Asociados, 30, 75-89.
Kaplún, G. (2005). Indisciplinar la universidad. En Pensamiento crítico y matriz (de) colonial (pp. 213-250). Ediciones Abya-Yala.
Kosuth, J. (1991). The artist as anthropologist. En Art after Philosophy and After. Colleted Writtings (pp. 1966-1990). The MIT Press.
Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A. Núñez Martínez, M. C., Masó Rivero, R. M. y Rojas Rivero. B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur, 14,3: 320-327.
Lledó, E. (2018). Sobre la educación: la necesidad de la literatura y la vigencia de la filosofía. Taurus.
López-Peláez, M. P. (2010). El papel de la música y las artes en una educación integral. Arte y movimiento, 3: 37-44.
López Fernández Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal Merillas, O. y Marfil Carmona, R. (Eds.) (2022(. Libro blanco. Especialidad en los grados de Magisterio y centros educativos en Educación Artística, Plástica, Visual y Audiovisual. SEA. Sociedad para la Educación Artística. https://bit.ly/3MZblO5
Mackee, D. (2023). Elmer. Beascoa.
Marín Viadel, R. (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, 34, 3: 271- 285. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84820027003
Marín Viadel, R. (2020). ¿Cómo se escribe el pie de imagen en Investigación basada en Artes Visuales?. En Aprendiendo a enseñar artes visuales. Un enfoque a/r/tográfico (pp. 220-229). Editorial Tirant Humanidades.
Matisse, H. (1910). La danza, óleo sobre lienzo, 260 cm × 389 cm, Museo del Hermitage.
Morin, Er. (2010). Sobre la interdisciplinariedad. Publicaciones Icesi, 62: 11-15. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/publicaciones_icesi/article/view/643/643
Pareja Fernández de la Reguera, J. (2011). Modelos globalizadores y técnicas didácticas interdisciplinares. En Didáctica para la educación infantil, primaria y secundaria (pp. 167-198). Universitas.
Peñuela Velasques, A. (2005). La transdisciplinariedad. Más allá de los conceptos, la dialéctica. Andamios, 1, 2: 43-77.
Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. BOE, núm. 28. https://www.boe.es/boe/dias/2022/02/02/pdfs/BOE-A-2022-1654.pdf
Roldán Ramírez, J. y Marín Viadel. R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Aljibe.
Rolling, J. H. (2017). Arts-Based Research in Education. In Handbook of Arts-Based Research (pp. 493-510). Guilford.
Sainz, F. (1961). El método de proyectos. Nueva Educación. (Edición original: Publicaciones de la Revista de Pedagogía, 1928).
Salido López, P.V. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y Educación Artística. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 24, 2: 120–143. https://digibug.ugr.es/handle/10481/63803
SANTYPHOTO. 2017. Dance del paloteado o danze de san chusé, Miradas (blog), https://miradascomblog.wordpress.com/2017/03/14/el-danze-de-san-chuse/
Stevenson, R. (1964). Mary Poppins [DVD]. Walt Disney.
Sullivan, G. (2004). Art Practice as research Inquiryn the visual Arts. Teachers College.
Vergara Ramírez, J. J. (2015). Aprendo porque quiero. El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), paso a paso.Biblioteca Innovación EDUCATIVA. Ediciones SM.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract11
-
PDF (Español)13
Issue
Section
License
Educación artística: revista de investigación (EARI) retains the proprietary rights (copyright) of published works, and favors and allows the reuse of the same under the license Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned (journal, publisher and URL of the work), and it is used for non-commercial purposes.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.