Landscape, a geographic concept for ecosocial education

Authors

  • José Manuel Crespo Castellanos Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.19423

Keywords:

lanscape, landscape education, ecosocial education

Abstract

This writing is a reflection on the concept of landscape as a socio-environmental system and as an emotional dimension of the territory. Its character, being able to integrate elements, processes and factors, makes it suitable as a base content for an ecosocial geographic education. Thus, we propose how landscape education can contribute positively to the construction of a critical society, capable of demanding sustainable landscapes in the cultural, ecological, environmental, economic and social fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bobek, H. y Schmithüsen, J. (1949). Die Landschaft im logischem System der Geographie. Erkunde, 3, 112-120. https://doi.org/10.3112/erdkunde.1949.02.05

 

Brundtland, G. H. (ed.) (1987). Our common future. Oxford University Press.

 

Busquets, J. (2011). La importancia de la educación en paisaje. En J. Nogué et al. (eds.), Paisatje i educació (pp. 69-88). Observatorio del Paisaje de Cataluña.

 

Capel, H. (1983). Filosofía y ciencia en la Geografía contemporánea. Barcanova.

 

Comisión sobre Educación Geográfica de la Unión Geográfica Internacional (2007). Declaración de Lucerna sobre Educación Geográfica para el Desarrollo Sostenible. UGI. https://tinyurl.com/10urvcto  

 

Comisión sobre Educación Geográfica de la Unión Geográfica Internacional (2016). Declaración Internacional sobre Educación Geográfica. UGI. https://tinyurl.com/yuldtdas

 

Consejo de Europa (2007). Convenio Europeo del Paisaje. Ministerio de Medio Ambiente.

 

Crespo, J. M. (2018). La educación en paisaje en el Grado de Maestro de Educación Primaria: una propuesta de modelo didáctico. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].   https://eprints.ucm.es/49394/  

 

Crutzen, P. J. y Stoermer, E. F. (2000). The Anthropocene. Global Change Newsletter, 41, 17-18.

 

Dantín, J. (1922). Ensayo de las regiones naturales de España. Museo Pedagógico Nacional.

 

Declaración sobre el Paisaje Mediterráneo (1992). http://tinyurl.com/53f3knd6 

 

De Bolós, M. (1992). Manual de Ciencia del Paisaje. Teoría, métodos y aplicaciones. Masson.

 

Del Pozo, M (2011). Paisaje, ciudadanía y educación. En J. Nogué et al. (eds.), Paisatge i educació (pp. 374-376) Observatorio del Paisaje de Cataluña.

 

Del Tura, M. y Pena, R. (2010). Paisaje, un recurso didáctico en el ámbito de las nuevas tecnologías. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 65, 35-43.

 

Díaz, F. et al. (1973). Terrestrial ecosystems adjacent to large reservoirs. Eco-survey and Diagnosis. International Commission on Large Dams. XI Congress, p. 973.

 

Duarte, C. (coord.) (2006). Cambio Global. Impacto de la actividad humana sobre el sistema Tierra. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

 

Farinelli, F. (2009). El don de Humboldt: el concepto de paisaje. En C. Copeta y R. Lois (eds.), Geografía, paisaje e identidad (pp. 43-50). Biblioteca Nueva.

 

Folch, R. y Bru, J. (2017). Ambiente, territorio y paisaje. Editorial Barcino.

 

Giner de los Ríos, F. (1886). Paisaje. La Ilustración Artística, V, 91-92, 103-104, 219-220.

 

González Bernáldez, F. (1981). Ecología y paisaje. Blume Ediciones.

 

Gutiérrez, J. (1999). Cambio y persistencia en el espacio geográfico: consideraciones para la reflexión medioambiental. Observatorio Medioambiental, 2, 25-39.

 

Martínez de Pisón, E. (1998). Imagen del paisaje. La Generación del 98 y Ortega y Gasset. Caja Madrid.

 

Martínez de Pisón, E. (2009). Forma y fondo del paisaje. En J. Nogué (ed.), La construcción social del paisaje (pp. 327-337). Biblioteca Nueva.

 

Martínez de Pisón, E. (2010). Saber ver el paisaje. Estudios Geográficos, LXXXI(269), 395-414. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201013

 

Morales, F. J. (2012). La geografía de la percepción: una metodología válida aplicada al caso de una ciudad de tipo medio-pequeño. El ejemplo de Yecla (Murcia). Papeles de Geografía, 55/56, 137-152.

 

Muñoz, J. (2007). Paisaje y Geografía. Arbor, 518/519, 219-234.

 

Naciones Unidas (2005). El Decenio de las Naciones Unidas para la Educación en Desarrollo Sostenible. https://tinyurl.com/yvb8qwwm

 

Naciones Unidas (2018). Las ciudades seguirán creciendo, sobre todo en los países en desarrollo. Departamento de Asuntos Económicos y Sociales de Naciones Unidas. Recuperado de https://tinyurl.com/g38vufe3

 

Pedroli, B. (2011). El paisaje en la enseñanza superior en Europa, aprendiendo del paisaje. En J. Nogué et al. (eds.), Paisatge i educació (pp. 89-99). Observatorio del paisaje de Cataluña.

 

Sauer, C. O. (1925). The Morphology of Landscape. University of California Publication in Geography, 2(2), 19-53.

 

Schlüter, O. (1907). Über das Verhältnis von Natur und Mensch in der Anthropogeographie. Geographische Zeitschrift, 13(9), 505-517.

 

Troll, C. (2010). Ecología del paisaje. Investigación ambiental, 2(1), 92-93.

 

Zoido, F. (2007). La aplicación del Convenio Europeo del paisaje en España. Convenio Europeo del Paisaje. Textos y Comentarios. Ministerio de Medio Ambiente.

Published

2021-02-25

How to Cite

Crespo Castellanos, J. M. (2021). Landscape, a geographic concept for ecosocial education. Con-Ciencia Social, (4), 59–72. https://doi.org/10.7203/con-cienciasocial.4.19423
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    522
  • PDF (Español)
    714

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.