Archaeological heritage in Secondary Education textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.33.11003

Keywords:

Heritage education, Textbook evaluation, Social Science research, Inquiry, Qualitative research

Abstract

The aim of this paper is to analyze how archaeological heritage is introduced and used in Secondary Education History textbooks (Year 7, 10-11 year old students). To get that aim, it has been selected a sample of six textbooks edited by three different publishers under different education laws (LOE and LOMCE). A qualitative research was conducted in order to analyze the sample in a contextualized way. Results show an increasing presence of archaeological heritage in textbooks and in a wider range of format, although the actions demanded regarding the archaeological heritage is still characterized by its low cognitive character, that requires very little reasoning by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio J. Meseguer Gil, Universidad de Murcia

G raduado en Historia por la Universidad de Murcia, máster universitario en Formación del Profesorado de la Universidad de Murcia, máster en Métodos y Técnicas Avanzadas de Investigación Histórica, Artística y Geográfica de la UNED. M iembro del consejo de redacción de la revista de ciencia y didáctica de la historia Panta Rei.  

Laura Arias Ferrer, Didáctica de las Ciencias Sociales Universidad de Murcia

Doctora en Historia por la Universidad de Alicante y Licenciada en Historia por la Universidad de Murcia. Profesora Contratada Doctora de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación DICSO (Red 14), Secretaria del Centro de Estudios del Próximo Oriente y la Antigüedad Tardía de la Universidad de Murcia y y secretaria de la revista de ciencia y didáctica de la historia Panta Rei. 

Alejandro Egea Vivancos, Didáctica de las Ciencias Sociales Universidad de Murcia

Doctor en Historia y Licenciado en Geografía e Historia por la Universidad de Murcia. Ha sido profesor de Educación Secundaria entre 2008 y 2014. Actualmente Profesor Contratado Doctor de Didáctica de las Ciencias Sociales de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación DICSO (Red 14), Subdirector del Centro de Estudios del Próximo Oriente y la Antigüedad Tardía de la Universidad de Murcia y coordinador editorial de la revista de ciencia y didáctica de la historia Panta Rei. 

Published

2018-02-27

How to Cite

Meseguer Gil, A. J., Arias Ferrer, L., & Egea Vivancos, A. (2018). Archaeological heritage in Secondary Education textbooks. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (33), 65–82. https://doi.org/10.7203/dces.33.11003
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1191
  • PDF (Español)
    890
  • El patrimonio arqueológico en los libros de texto de Educación Secundaria - AUTORÍA (Español)
    1

Issue

Section

Didáctica de la Historia

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.