Evolution of teaching models of prospective secondary economics teachers, through the metaphor

Authors

  • Lucía Mellado Bermejo Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. UNED
  • Juan Luis de la Montaña Conchiña Facultad de Educación. Universidad de Extremadura
  • María Rosa Luengo González Facultad de Educación. Universidad de Extremadura
  • María Luisa Bermejo García Facultad de Educación. Universidad de Extremadura

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.30.7230

Keywords:

Metaphors, teacher education, secondary education, economics

Abstract

Using the responses to open questions, this study analyzes the evolution of personal metaphors of a sample of prospective secondary economics teacher during their Master's degree course in Secondary Teacher Education during the 2012/2013 academic year. The study applied an adaptation of the four categories of Leavy, McSorley & Boté (2007): transmissive/ behavioral, cognitive/constructivist, situated and self-referential.

The results indicate that most of the prospective teachers were able to conceptualize their roles in the form of metaphors. Comparing metaphors before and after teaching practice, a progressive evolution occurs from transmissive-constructivist metaphors to cognitive-behavioral and situated metaphors. For preservice teachers, reflecting on their own metaphors, it has proven to be a good tool to make them aware of their conceptions and their teaching roles, and to initiate changes in them towards more focused teaching models in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucía Mellado Bermejo, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. UNED

Lucía Mellado Bermejo Licenciada en Economía y en Derecho. Es Ayudante del Departamento de Economía de la Empresa y Contabilidad de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, UNED, Madrid. Sus líneas de investigación son la contabilidad de la empresa y las metáforas en la formación del profesorado. Ha publicado en revistas nacionales e internacionales como Asia Pacific Journal of Teacher Education, Research in Science & Technological Education, Journal of Education Research, Progress in Economics Research o International Journal of Development and Educational Psychology

Juan Luis de la Montaña Conchiña, Facultad de Educación. Universidad de Extremadura

Juan Luis de la Montaña Conchiña, Licenciado y Dr. en Historia. Es Profesor Contratado Doctor de Didáctica de las Ciencias Sociales en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y de las Lenguas y Literaturas de la Facultad de Educación, Universidad de Extremadura, Badajoz. Sus líneas de investigación son la didáctica de la historia y el dominio social y afectivo en la didáctica de las ciencias sociales. Ha publicado libros en editoriales nacionales y artículos en revistas nacionales e internacionales como Journal of Education Research, Tejuelo o International Journal of Development and Educational Psychology.

María Rosa Luengo González, Facultad de Educación. Universidad de Extremadura

María Rosa Luengo González, Licenciada en Filosofía y Letras (Filología) y Dra. en Educación. Es Profesora Titular de Didáctica de la Lengua y la Literatura en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y de las Lenguas y Literaturas de la Facultad de Educación, Universidad de Extremadura, Badajoz. Sus líneas de investigación son los estudios de género en la educación y el dominio social y afectivo en la didáctica de las ciencias sociales.  Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos en revistas nacionales e internacionales como Feministische studien, Journal of Education Research, BROCAR, Revista de Literatura, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado o Campo Abierto.

María Luisa Bermejo García, Facultad de Educación. Universidad de Extremadura

María Luisa Bermejo García. Licenciada en Filosofía y Letras (Psicología) y Doctora en Psicología. Es Profesora Titular de Psicología Evolutiva y de la Educación en el Departamento de Psicología y Antropología de la Facultad de Educación. Universidad de Extremadura, Badajoz. Sus líneas de investigación son las emociones en la formación del profesorado y la atención a la diversidad.  Ha publicado libros, capítulos de libros y artículos en revistas nacionales e internacionales internacionales como European Journal of Teacher Education, Asia Pacific Journal of Teacher Education , International Journal of Science and Mathematics Education, Science & Education, Journal of Education Research o Journal of Science Education for Students with Disabilities.

Published

2016-10-02

How to Cite

Mellado Bermejo, L., de la Montaña Conchiña, J. L., Luengo González, M. R., & Bermejo García, M. L. (2016). Evolution of teaching models of prospective secondary economics teachers, through the metaphor. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (30), 23–44. https://doi.org/10.7203/dces.30.7230
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1062
  • PDF (Español)
    659

Issue

Section

Didáctica de las Ciencias Sociales

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.