The body as a didactic dispositive in the initial teacher training in visual art for secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/eari.11.17013

Keywords:

body, visual arts, art theory, teachers training

Abstract

This article is based on a pedagogical experience implemented within a visual arts teacher training program, whose future work context will be the secondary education levels in the Chilean school context. Its main objective is to theoretically reflect about the body and its pedagogical possibilities. Since the implementation of a program of visual art teaching and learning that includes the body as a didactic dispositive. Under a methodology of a Learning-Expressive Project were defined three theoretical practical workshops about the body within a visual art teachers training program in Chile. After every workshop it was described the reflection of corporal practice with the theoretical scope of the body politics, the embodiment of professional identity and embodied cognition. As a conclusion, it allows us to reflect on the transition from a disciplinary teaching of the visual arts towards its interdisciplinary integration, intertwining the field of the humanities with embodied human cognition. Finally, three interdisciplinary workshops are suggested that intertwine literature, theater and cinema, based on body language and expression for visual arts teachers initial training programs.

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Luis Claudio Cortes, financiado por proyecto: FGI 35-18 : Acciones performativas de profesores/as que imparten asignatura de artes visuales en educación básica en establecimientos educacionales de la Región Metropolitana: Sanción y subversión del cuerpo. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educacion, Chile

Licenciado en Artes Plásticas y Pintor por la Universidad de Chile, Chile. Experto Universitario en Educación Artística y Doctor en Educación Artística por la Universidad Complutense de Madrid, España

Noemi Grinspun, Universidad   Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile.

Profesora Licenciada de Educación Musical por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile. Licenciada en Kinesiología,  Magíster en Neurociencias y Doctora en Ciencias Biológicas Neurociencias por Universidad de Chile, Chile.

Sandra Medina, Universidad de La Laguna, España

Graduada en Historia del Arte por la Universidad de La Laguna, España. Máster en Cinematografía por la Universidad de Córdoba. Beca de colaboración en el Departamento de Filosofía y Arte, Universidad de La Laguna., España. Beca de colaboración en la Filmoteca de Córdoba, Universidad de Córdoba, España.

Claudio Humberto Oyarzún, Universidad de Talca, Chile

Académico de la Universidad de Talca, Chile. Magíster en Educación: Currículum y Evaluación por la Universidad de los Lagos, Chile. Magíster  en  Educación Basada en Competencias por la Universidad de Talca, Chile. Doctor  en  Conocimiento Pedagógico Avanzado, Calidad y Evaluación por la Universidad Complutense Madrid, España.

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Published

2020-12-19

How to Cite

Cortes, L. C., Grinspun, N., Medina, S., & Oyarzún, C. H. (2020). The body as a didactic dispositive in the initial teacher training in visual art for secondary education. Educación artística: Revista De investigación, (11), 54–70. https://doi.org/10.7203/eari.11.17013
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