Education for a committed citizenship in the teaching of Social Sciences: What do the students think in relation to their learning with an innovative teacher?

Authors

  • Laura Lucas Palacios Universidad de Valladolid
  • Emilio José Delgado-Algarra Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.35.12572

Keywords:

didactic of social sciences, citizenship education, heritage education, educational innovation, qualitative analysis

Abstract

This paper presents the results of a research that is part of the doctoral thesis "teaching education for citizenship from heritage education in social science classes: a case study"; focusing on the sections of the system of categories linked to "what is taught" about citizenship education in Social Sciences classes in the context of Secondary Education. For this, along with the support of the qualitative analysis program ATLAS.ti, a categorization of the transcribed information of the teacher's conception interview, of the audio record on the development of the classes, of the students discussion groups and of the final teacher reflection interview  is carried out. The case study shows a teacher committed to current social problems, which seeks that their students can develop a critical thinking that leads them to engage and participate in their reality. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Lucas Palacios, Universidad de Valladolid

Doctora en didáctica de las Ciencias Sociales y profesora de la Facultad de Educación de Palencia (UVA). Miembro del grupo de investigación DESYM "Formación Inicial y Desarrollo Profesional del Profesorado" y de Red 14. Su principal línea de investigación se centra en la Educación Patrimonial y la Educación para la Ciudadanía en la Didáctica de las Ciencias Sociales.

Emilio José Delgado-Algarra, Universidad de Huelva

Doctor en didáctica de las Ciencias Sociales y profesor de la Facultad de Educación (UHU). Miembro del grupo del Centro de investigación COIDESO, del grupo de investigación DESYM "Formación Inicial y Desarrollo Profesional del Profesorado" y de Red 14. Director del Centro Académico y Cultural de Asia Oriental de la UHU. Su principal línea de investigación se centra en enseñanza de la historia y de las ciencias sociales, educación ciudadana y memoria en el contexto hispano-japonés.

Published

2018-12-31

How to Cite

Lucas Palacios, L., & Delgado-Algarra, E. J. (2018). Education for a committed citizenship in the teaching of Social Sciences: What do the students think in relation to their learning with an innovative teacher?. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (35), 3–16. https://doi.org/10.7203/dces.35.12572
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1557
  • Educación para una ciudadanía comprometida en la enseñanza de las Ciencias Sociales: ¿Qué piensa el alumnado de un profesor innovador sobre su aprendizaje? (Español)
    1
  • PDF (Español)
    1165

Issue

Section

Didáctica de las Ciencias Sociales

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.