Heritage and history teaching: an analysis of images in Primary School textbooks

Authors

  • Ursula Luna Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Iratxe Gillate Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Janire Castrillo Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Alex Ibáñez-Etxeberria Universidad del País Vasco UPV/EHU

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.44.26446

Keywords:

heritage, heritage education, textbooks, images, Primary Education

Abstract

This study analyzes the treatment given to heritage in the images of the teaching units aimed at teaching and learning history, taking as a sample books for the entire Primary Education stage from two major publishers in the Basque Country. An ad hoc categorization form consisting of 8 variables is used. The results indicate the presence of a majority of heritage materials of a historical-artistic typology, which are collectively recognized and are not usually nominalized, with a predominance of those related to the contemporary period. They also indicate that textbooks often do not encourage working directly with the heritage elements that appear in the images, nor do they establish links with the students' previous knowledge. This provides some keys for improving how school textbooks currently introduce heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ursula Luna, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Ursula Luna es Licenciada en Historia del Arte y Doctora en Investigación y Creación en Arte Actualmente es profesora de Didáctica de la Matemática, Ciencias Experimentales y Sociales en la Universidad del País Vasco.UPV/EHU y miembro del grupo GIPyPAC, Grupo de Investigación en Patrimonio y Paisajes Culturales de la Universidad del País Vasco (IT1193-19), en el que desarrolla su labor investigadora en el campo de la Educación Patrimonial.

Iratxe Gillate, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Iratxe Gillate es Licenciada en Geografía e Historia y doctora en Psicodidáctica: Psicología de la Educación y Didácticas Específicas. Profesora del departamento de Didáctica de la Matemática, Ciencias Experimentales y Sociales (UPV/EHU), y miembro de  GIPyPAC, Grupo de Investigación en Patrimonio y Paisajes Culturales de la Universidad del País Vasco (IT1193-19). Sus líneas de investigación son la Educación Patrimonial y la enseñanza de la Historia, enmarcadas dentro de la perspectiva de género.

Janire Castrillo, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Janire Castrillo es Licenciada y Doctora en Historia y ejerce como profesora del departamento de Didáctica de la Matemática, Ciencias Experimentales y Sociales en la Universidad del País Vasco. Sus líneas de investigación se orientan, por un lado, a la Historia de las mujeres en la Edad Media, y por otro, a la enseñanza de la Historia con mediación de apps y a la Didáctica con perspectiva de género.

Alex Ibáñez-Etxeberria, Universidad del País Vasco UPV/EHU

Álex Ibáñez-Etxeberria es Profesor Titular de Universidad de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU), es miembro de GIPyPAC, Grupo de Investigación en Patrimonio y Paisajes Culturales de la Universidad del País Vasco (IT1193-19), así como IP de Red14, Red de Investigación en Enseñanza de las Ciencias Sociales (RED2018-102336-T). Ha dirigido un total de nueve tesis doctorales y posee 3 sexenios de investigación.

Published

2023-07-17

How to Cite

Luna, U., Gillate, I., Castrillo, J., & Ibáñez-Etxeberria, A. (2023). Heritage and history teaching: an analysis of images in Primary School textbooks. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (44), 71–84. https://doi.org/10.7203/dces.44.26446
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    614
  • Plantilla carta de autoría (Español)
    2
  • PDF (Español)
    554

Issue

Section

Monográfico

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.