Conceptions of the educational community on intangible cultural heritage and its didactic use: an exploratory analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.44.26628

Keywords:

Heritage education, conceptions, teachers, Ibero-America, identity

Abstract

Several studies have revealed an unequal valuation and didactic approach to intangible cultural heritage (ICH) among teachers in Latin America, Spain and Portugal. To obtain a comprehensive overview of the situation of ICH in Ibero-American education, this study aims to discover the conceptions that educators hold about this heritage typology, the didactic use they make of it and the problems they experience when teaching about it. This paper presents the preliminary results obtained from the responses of 52 teachers to a qualitative questionnaire. The data collected, analysed from Grounded Theory through a triple coding process, points to an asynchrony between the conceptions about ICH, mainly valued as a catalyst of identity bonds, and the didactic implementation of it, in which expositive methodologies prevail, disregarding the evaluative processes. It is concluded that the developed categories can specifically serve the heritage-educational understanding of the ICH, by obtaining a model of interpretation that diverges in some respects from previous theoretical frameworks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia García-Ceballos, Universidad de Zaragoza

Profesora en el Dpto. de Didácticas Específicas, área de Didáctica de las Ciencias Sociales, Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza. Dra. en Investigación transdisciplinar en Educación. Licenciada en Bellas Artes e Historia del Arte, ambas por la Universidad de Salamanca. Máster Interuniversitario (UAM, UCM y UVA) en Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social por la Universidad de Valladolid. Cuenta con numerosas publicaciones de impacto que versan sobre sus principales líneas de investigación: educación patrimonial; evaluación de programas; formación de profesorado, didáctica de las ciencias sociales, educación artística; educomunicación y desarrollo de competencias docentes en educación patrimonial. Miembro del grupo de investigación ARGOS y del Instituto Universitario de Ciencias Ambientales de Aragón (IUCA), de la Red14 de investigación en enseñanza de las    Ciencias Sociales e investigadora del Observatorio de Educación Patrimonial en España . Orcid ID:  https://orcid.org/0000-0002-7661-3001

Pilar Rivero Gracia, Universidad de Zaragoza

Profesora Titular de Universidad de Didáctica de las Ciencias Sociales desde 2012. Doctora en Didáctica de las Ciencias Sociales y el Patrimonio por la Universidad de Barcelona (2009) y Doctora en Historia Antigua por la Universidad de Zaragoza (2004). Estancias en universidades de Italia, Francia y Alemania. Es Directora del departamento de Didáctica de las Lenguas y de las Ciencia Humanas y Sociales y Coordinadora del Máster en Profesorado. Tras un periodo docente en la Universidad Federal de Paranà (Brasil), se incorporó en 2003 como profesora a la Universidad de Zaragoza, donde imparte clases en las titulaciones de Magisterio, en el Máster universitario de investigación en "Aprendizaje a lo largo de la vida; iniciación a la investigación" y en el Máster de Profesorado. Además, imparte docencia en dos títulos propios de la Universidad de Zaragoza: el Máster de Museos, educación y comunicación y el Postgrado de Libros y lectores infantiles y juveniles. De 2006 a 2017 ha sido miembro investigador del grupo de investigación consolidado URBS de la Universidad de Zaragoza, adscrito al IUCA (Instituto Universitario de Ciencias Ambientales, de Aragón) dentro del ámbito de Patrimonio y desde 2018 investigadora principal del grupo de referencia ARGOS, maniteniendo la vinculación al IUCA. Sus ámbitos de investigación son la Educación Patrimonial, la Educación Histórica y la aplicación de las tecnologías a la didáctica de la Historia y del Patrimonio . Líneas de investigación: Didáctica del Patrimonio, Aplicación de la tecnología a la Didáctica de las Ciencias Sociales. History education; Heritage education; Digital cultural heritage.

Published

2023-07-17

How to Cite

García-Ceballos, S., Rivero Gracia, P., Rubio-Navarro, A., & González-González, J. M. (2023). Conceptions of the educational community on intangible cultural heritage and its didactic use: an exploratory analysis. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (44), 85–100. https://doi.org/10.7203/dces.44.26628
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    595
  • Carta de Autoría (Español)
    0
  • PDF (Español)
    598

Issue

Section

Monográfico

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.