Epistemological and experimental approach in science teaching, a didactic strategy for learning Newton's theory of light

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.41.20806

Keywords:

theory of light, experiment, science epistemology, Physics teaching

Abstract

The controversy that arose in the 17th century around the nature of light and the formation of colors by refraction is an interesting example of how revolutions occur in the conceptualization of a phenomenon and of the revealing character that an experiment can have. The objective of this study was to implement a strategy to improve the learning of Newton's theory of light through experimentation and epistemology. The sample consisted of 15 students, who underwent an initial test and a final test, after applying the sequence with experimental activities. The results showed how the students improved in their academic performance, showing that the pedagogical strategy favors the apprehension of the theory of light, becoming an interesting pedagogical resource for teaching scientific content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Joan Vargas Vargas, Universidad Católica de Manizales

Profesor adcrito a la Secretaría de Educación del Departamento de Caldas - Colombia. Licenciado en Matemáticas y Física de la Universidad Católica de Manizales

Luis Hernando Carmona Ramírez, Universidad Católiica de Manizales

Profesor Instructor de la Universidad Católica de Manizales en la Facultad de Educación. Grupo de Investigación Educación y Formacion de Educadores - EFE . Profesor de Unidad Académica de Formación en Ciencias Naturales y matemáticas. Profesor de la Maestría en Didáctica de las Ciencias. Asesor de trabajos de grado de Pregrado y Maestría. autor de varios artículos sobre didáctica de las matemáticas y la física. Profesor adscrito a la Secretaría de Educación de Manizales - Colombia. - Docente de las asignaturas de física y matemáticas en educación básica y media.

Published

2021-12-30

How to Cite

Vargas Vargas, S. J., & Carmona Ramírez, L. H. (2021). Epistemological and experimental approach in science teaching, a didactic strategy for learning Newton’s theory of light. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (41), 155–170. https://doi.org/10.7203/dces.41.20806
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    2071
  • Archivo del Manuscrito con los nombres de los autores (Español)
    0
  • PDF (Español)
    1084

Issue

Section

Didáctica de la Física

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.